Vild og mild?

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Indledning til temanummer om ungeliv. Giver et bidrag til den brede vifte af viden og forståelser af unge, som forfatterne arbejder med. Ungdomstiden ser ud til at bestå af en række spring, skift og overgange fx mellem skole og ungdomsuddannelse, hvor unge løbende må integrere sig blandt nye jævnaldrende og nye voksne i nye sammenhænge med nye spilleregler. Dette er en af grundene til, at ungdomstiden også forbindes med en stor åbenhed, mange muligheder, hastig udvikling, som ud over fest, ballade og øget frihed, samtidig kan medføre en sårbarhed. Unge står midt i en tid i deres liv, hvor de samfundsmæssigt positioneres som en befolkningsgruppe i transition, og samtidigt lever de unge i en kultur, der genkendes som ungdomskulturel livsstil. Unge står dermed i et krydsfelt mellem det bevægelige og processuelle at være i overgang til en uddannelses‐ eller job identitet og det mere værende ‐ at leve her og nu på den mest oplevelsesrige måde. Hvordan hele dette morads af ungeliv ser ud fra forskningsperspektiver, og fra unges egne perspektiver, er spørgsmål, der behandles i temanummeret.
Original languageDanish
Article number1
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume53
Issue2
Pages (from-to)3-4
Number of pages2
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2016

    Research areas

  • Ungdomsforskning

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 101088557