Vidensformer og følelser i professionelle relationer

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet undersøger vi praksis på skoleområdet med
fokus på, hvad der sker, når medarbejdere fra Pædagogisk
Psykologisk Rådgivning (PPR) og skoleansatte arbejder sammen
om inklusionsopgaven. Folkeskolereformerne fra 2012
og 2013 indebærer et øget krav om inklusion i skolen, og det
har medført et stigende behov for, at skolens medarbejdere
kan samarbejde med eksterne parter om inklusionsopgaven,
fx PPR, forældre, det psykiatriske system mv. Klassisk psykologisk
udredningsarbejde spiller derfor en mindre rolle,
hvorimod PPR forventes at levere konsultativt arbejde, som
skal understøtte skolepersonalets refleksions- og udviklingsarbejde
ift. disse grupper af børn. Med afsæt i et empirisk
studie om samarbejde mellem PPR og skolemedarbejdere
undersøger vi, hvad PPR’s konsultative funktion får af betydning
for, hvilke vidensformer og professionelle subjekter
der skabes i dette samarbejde, samt det følelsesarbejde, som
indgår heri. Herigennem peger vi på nogle af de konsekvenser,
disse processer har for det, der kan betegnes som tværprofessionelt
samarbejde.
Original languageDanish
Title of host publicationNår professioner samarbejder : praksis med udsatte børn og unge
EditorsCecilie Kolonda Moesbye-Jensen
Number of pages25
Place of publicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2017
Pages121-144
Chapter5
ISBN (Print)9788759325711
Publication statusPublished - 2017

Cite this