Viden på arbejde i skolen: med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Viden på arbejde i skolen : med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion . / Mørck, Line Lerche; Rasmussen, Maj Sofie; Lyhne, Michael; Hansen Lund, Jens.

In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, No. B35, 04.04.2018, p. 6-16.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Mørck, LL, Rasmussen, MS, Lyhne, M & Hansen Lund, J 2018, 'Viden på arbejde i skolen: med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion ', Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, no. B35, pp. 6-16.

APA

Mørck, L. L., Rasmussen, M. S., Lyhne, M., & Hansen Lund, J. (2018). Viden på arbejde i skolen: med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion . Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, (B35), 6-16.

CBE

MLA

Vancouver

Author

Mørck, Line Lerche ; Rasmussen, Maj Sofie ; Lyhne, Michael ; Hansen Lund, Jens. / Viden på arbejde i skolen : med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion . In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 2018 ; No. B35. pp. 6-16.

Bibtex

@article{c4ee89aadcd545898d5f3ca1973de99a,
title = "Viden p{\aa} arbejde i skolen: med s{\ae}rligt fokus p{\aa} l{\ae}reres og skolep{\ae}dagogers engagement i problematikker om inklusion ",
abstract = "Temanummeret handler om, hvordan viden kan ”komme p{\aa} arbejde” eller ”s{\ae}ttes i spil” i skolens p{\ae}dagogiske praksisser med henblik p{\aa} at udvikle skolen. Temanummeret har is{\ae}r fokus p{\aa} viden, der er relevant for at handle i forhold til problematikker om inklusion af b{\o}rn og unge i marginale positioner, og det formidler viden fra tre delprojekter, der har v{\ae}ret udf{\o}rt under en f{\ae}lles overskrift: ”Rekontekstualisering af viden om (dis)engagement og inklusion”. De tre delprojekter er udarbejdet af Lektor, Ph.d. Jens Hansen Lund, Ph.d. Maj Sofie Rasmussen, Professor Line Lerche M{\o}rck og Cand. P{\ae}d. P{\ae}d. Psych. Mikkel {\O}stergaard, samt Cand. P{\ae}d. P{\ae}d. Psych. Michael Lyhne i samarbejde med i alt 9 l{\ae}rere, en p{\ae}dagog og to for{\ae}ldrepar fordelt p{\aa} i alt tre skoler. F{\o}lgeprojektets udviklingsarbejde er samfinansieret af Ph.d.-r{\aa}det, DPU, AU og af VIA University College. Form{\aa}let er at eksperimentere med rekontekstualisering af forskningsviden, dvs. unders{\o}ge hvordan dette kan arrangeres som processer omkring refleksion, diskussion og/eller f{\ae}lles produktion af dokumentationsprodukter for dermed at skabe afs{\ae}t for praksisudvikling, der fremmer inklusion og engagement i skolen. Denne indledende artikel introducerer til temanummeret ved at forklare, hvordan vi bruger begrebet om rekontekstualiseringsprocesser, n{\aa}r vi skal forst{\aa} transformationsprocesser som del af forskningsbaseret udviklingsarbejde i folkeskolen. Artiklen indleder med konkrete eksempler p{\aa} den viden og de referencer fra forskning og praksis, der er blevet sat ”p{\aa} arbejde” i og p{\aa} tv{\ae}rs af de tre delprojekter. Artiklen rammes{\ae}tter temanummerets artikler ved at beskrive, hvordan f{\o}lgeforskningens praksis-/vidensforl{\o}b blev til, samt ved at give eksempler p{\aa}, hvordan rekontekstualiseringsprocesserne blev arrangeret p{\aa} tv{\ae}rs af f{\o}lgeforskningens delprojekter. Sidst men ikke mindst giver artiklen en lille forsmag p{\aa} de resultater, som temanummerets artikler formidler mere i dybden.",
keywords = "F{\o}lgeforskning, Inklusion i skolen, Grundskole, Inklusion, L{\ae}rerprofession, P{\ae}dagogprofession",
author = "M{\o}rck, {Line Lerche} and Rasmussen, {Maj Sofie} and Michael Lyhne and {Hansen Lund}, Jens",
note = "Bl{\aa} serie.",
year = "2018",
month = apr,
day = "4",
language = "Dansk",
pages = "6--16",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Forlaget Skolepsykologi",
number = "B35",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Viden på arbejde i skolen

T2 - med særligt fokus på læreres og skolepædagogers engagement i problematikker om inklusion

AU - Mørck, Line Lerche

AU - Rasmussen, Maj Sofie

AU - Lyhne, Michael

AU - Hansen Lund, Jens

N1 - Blå serie.

PY - 2018/4/4

Y1 - 2018/4/4

N2 - Temanummeret handler om, hvordan viden kan ”komme på arbejde” eller ”sættes i spil” i skolens pædagogiske praksisser med henblik på at udvikle skolen. Temanummeret har især fokus på viden, der er relevant for at handle i forhold til problematikker om inklusion af børn og unge i marginale positioner, og det formidler viden fra tre delprojekter, der har været udført under en fælles overskrift: ”Rekontekstualisering af viden om (dis)engagement og inklusion”. De tre delprojekter er udarbejdet af Lektor, Ph.d. Jens Hansen Lund, Ph.d. Maj Sofie Rasmussen, Professor Line Lerche Mørck og Cand. Pæd. Pæd. Psych. Mikkel Østergaard, samt Cand. Pæd. Pæd. Psych. Michael Lyhne i samarbejde med i alt 9 lærere, en pædagog og to forældrepar fordelt på i alt tre skoler. Følgeprojektets udviklingsarbejde er samfinansieret af Ph.d.-rådet, DPU, AU og af VIA University College. Formålet er at eksperimentere med rekontekstualisering af forskningsviden, dvs. undersøge hvordan dette kan arrangeres som processer omkring refleksion, diskussion og/eller fælles produktion af dokumentationsprodukter for dermed at skabe afsæt for praksisudvikling, der fremmer inklusion og engagement i skolen. Denne indledende artikel introducerer til temanummeret ved at forklare, hvordan vi bruger begrebet om rekontekstualiseringsprocesser, når vi skal forstå transformationsprocesser som del af forskningsbaseret udviklingsarbejde i folkeskolen. Artiklen indleder med konkrete eksempler på den viden og de referencer fra forskning og praksis, der er blevet sat ”på arbejde” i og på tværs af de tre delprojekter. Artiklen rammesætter temanummerets artikler ved at beskrive, hvordan følgeforskningens praksis-/vidensforløb blev til, samt ved at give eksempler på, hvordan rekontekstualiseringsprocesserne blev arrangeret på tværs af følgeforskningens delprojekter. Sidst men ikke mindst giver artiklen en lille forsmag på de resultater, som temanummerets artikler formidler mere i dybden.

AB - Temanummeret handler om, hvordan viden kan ”komme på arbejde” eller ”sættes i spil” i skolens pædagogiske praksisser med henblik på at udvikle skolen. Temanummeret har især fokus på viden, der er relevant for at handle i forhold til problematikker om inklusion af børn og unge i marginale positioner, og det formidler viden fra tre delprojekter, der har været udført under en fælles overskrift: ”Rekontekstualisering af viden om (dis)engagement og inklusion”. De tre delprojekter er udarbejdet af Lektor, Ph.d. Jens Hansen Lund, Ph.d. Maj Sofie Rasmussen, Professor Line Lerche Mørck og Cand. Pæd. Pæd. Psych. Mikkel Østergaard, samt Cand. Pæd. Pæd. Psych. Michael Lyhne i samarbejde med i alt 9 lærere, en pædagog og to forældrepar fordelt på i alt tre skoler. Følgeprojektets udviklingsarbejde er samfinansieret af Ph.d.-rådet, DPU, AU og af VIA University College. Formålet er at eksperimentere med rekontekstualisering af forskningsviden, dvs. undersøge hvordan dette kan arrangeres som processer omkring refleksion, diskussion og/eller fælles produktion af dokumentationsprodukter for dermed at skabe afsæt for praksisudvikling, der fremmer inklusion og engagement i skolen. Denne indledende artikel introducerer til temanummeret ved at forklare, hvordan vi bruger begrebet om rekontekstualiseringsprocesser, når vi skal forstå transformationsprocesser som del af forskningsbaseret udviklingsarbejde i folkeskolen. Artiklen indleder med konkrete eksempler på den viden og de referencer fra forskning og praksis, der er blevet sat ”på arbejde” i og på tværs af de tre delprojekter. Artiklen rammesætter temanummerets artikler ved at beskrive, hvordan følgeforskningens praksis-/vidensforløb blev til, samt ved at give eksempler på, hvordan rekontekstualiseringsprocesserne blev arrangeret på tværs af følgeforskningens delprojekter. Sidst men ikke mindst giver artiklen en lille forsmag på de resultater, som temanummerets artikler formidler mere i dybden.

KW - Følgeforskning

KW - Inklusion i skolen

KW - Grundskole

KW - Inklusion

KW - Lærerprofession

KW - Pædagogprofession

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 6

EP - 16

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - B35

ER -