Abstract
Forskning, der adresserer ableisme i en akademisk kontekst har længe været optaget af, hvordan studerende med et såkaldt usynligt handicap håndterer dilemmaet mellem ”closure og disclosure”:
1) at kompensere for neurologiske funktionsnedsættelser i et neurotypisk universitetsmiljø gennem closure
2) gennem disclosure at muliggøre universitetets tilpasning til neurodivergente måder at være studerende på.
Ableismens neurotypiske fordring og forankring i uddannelse kan i forhold til neurologiske funktionsnedsættelser udfordres gennem neurodiversitet som organiseringsprincip, men hvordan kan man på universiteterne skabe en neurodivers uddannelsespraksis?
Hvad er det for forestillinger i og om akademia, der gør sig gældende i den ableisme, som neurodivergente studerende møder blandt neurotypiske medstuderende og universitetsansatte, og som selvfølgeligt reproduceres gennem curriculum, i måder hvorpå undervisning og vejledning organiseres samt i de administrative procedurer på universitetet?
I præsentationen møder vi studerende fra danske universiteter, der som neurodivergente i neurotypiske universitetsmiljøer fortæller om deres erfaringer med at navigere mellem ”closure og disclosure”.
Forskningen er forankret i Forskningsenheden for Uddannelse, Handicap og Alder (UHA) ved DPU, Aarhus Universitet: https://dpu.au.dk/forskning/forskningsenheder/uddannelse-handicap-og-alder
Formålet med forskningsenheden er at bidrage til udviklingen af nye pædagogiske praksisser i hele det danske uddannelsessystem, som kan adressere og problematisere den ableisme, der udskiller og handicap-gør mennesker gennem uddannelsernes sociale strukturer.
I de senere år har der været et stigende fokus på ableisme i akademiske miljøer, særligt i relation til neurodivergente studerende og deres måde at navigere på i neurotypiske universitetssystemer (Dolmage, 2017). Min præsentation til NNDR Årsmødet den 29. februar 2024 udforskede de komplekse dynamikker, der opstår i mødet mellem neurodiversitet og traditionelle akademiske strukturer, samt de dilemmaer og udfordringer, som neurodivergente studerende står over for i deres hele deres uddannelsesforløb – fra folkeskolen over ungdomsuddannelsen til universitetet.
1) at kompensere for neurologiske funktionsnedsættelser i et neurotypisk universitetsmiljø gennem closure
2) gennem disclosure at muliggøre universitetets tilpasning til neurodivergente måder at være studerende på.
Ableismens neurotypiske fordring og forankring i uddannelse kan i forhold til neurologiske funktionsnedsættelser udfordres gennem neurodiversitet som organiseringsprincip, men hvordan kan man på universiteterne skabe en neurodivers uddannelsespraksis?
Hvad er det for forestillinger i og om akademia, der gør sig gældende i den ableisme, som neurodivergente studerende møder blandt neurotypiske medstuderende og universitetsansatte, og som selvfølgeligt reproduceres gennem curriculum, i måder hvorpå undervisning og vejledning organiseres samt i de administrative procedurer på universitetet?
I præsentationen møder vi studerende fra danske universiteter, der som neurodivergente i neurotypiske universitetsmiljøer fortæller om deres erfaringer med at navigere mellem ”closure og disclosure”.
Forskningen er forankret i Forskningsenheden for Uddannelse, Handicap og Alder (UHA) ved DPU, Aarhus Universitet: https://dpu.au.dk/forskning/forskningsenheder/uddannelse-handicap-og-alder
Formålet med forskningsenheden er at bidrage til udviklingen af nye pædagogiske praksisser i hele det danske uddannelsessystem, som kan adressere og problematisere den ableisme, der udskiller og handicap-gør mennesker gennem uddannelsernes sociale strukturer.
I de senere år har der været et stigende fokus på ableisme i akademiske miljøer, særligt i relation til neurodivergente studerende og deres måde at navigere på i neurotypiske universitetssystemer (Dolmage, 2017). Min præsentation til NNDR Årsmødet den 29. februar 2024 udforskede de komplekse dynamikker, der opstår i mødet mellem neurodiversitet og traditionelle akademiske strukturer, samt de dilemmaer og udfordringer, som neurodivergente studerende står over for i deres hele deres uddannelsesforløb – fra folkeskolen over ungdomsuddannelsen til universitetet.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 3 Sept 2024 |
Number of pages | 5 |
Publication status | Published - 3 Sept 2024 |
Event | Årsmøde 2024 NNDR: Dansk Netværk for Handicapforskning: Tema: Kognitiv diversitet og social ensretning - AAU - Sydhavnen, København , Denmark Duration: 29 Feb 2024 → 29 Feb 2024 https://nndr.dk/arsmode-2024/ |
Seminar
Seminar | Årsmøde 2024 NNDR: Dansk Netværk for Handicapforskning |
---|---|
Location | AAU - Sydhavnen |
Country/Territory | Denmark |
City | København |
Period | 29/02/2024 → 29/02/2024 |
Internet address |