Vi er nødt til at tale om ableisme – også på universitetet!

Research output: Contribution to conferencePaperResearch

69 Downloads (Pure)

Abstract

Forskning, der adresserer ableisme i en akademisk kontekst har længe været optaget af, hvordan studerende med et såkaldt usynligt handicap håndterer dilemmaet mellem ”closure og disclosure”:
1) at kompensere for neurologiske funktionsnedsættelser i et neurotypisk universitetsmiljø gennem closure
2) gennem disclosure at muliggøre universitetets tilpasning til neurodivergente måder at være studerende på.
Ableismens neurotypiske fordring og forankring i uddannelse kan i forhold til neurologiske funktionsnedsættelser udfordres gennem neurodiversitet som organiseringsprincip, men hvordan kan man på universiteterne skabe en neurodivers uddannelsespraksis?
Hvad er det for forestillinger i og om akademia, der gør sig gældende i den ableisme, som neurodivergente studerende møder blandt neurotypiske medstuderende og universitetsansatte, og som selvfølgeligt reproduceres gennem curriculum, i måder hvorpå undervisning og vejledning organiseres samt i de administrative procedurer på universitetet?
I præsentationen møder vi studerende fra danske universiteter, der som neurodivergente i neurotypiske universitetsmiljøer fortæller om deres erfaringer med at navigere mellem ”closure og disclosure”.

Forskningen er forankret i Forskningsenheden for Uddannelse, Handicap og Alder (UHA) ved DPU, Aarhus Universitet: https://dpu.au.dk/forskning/forskningsenheder/uddannelse-handicap-og-alder
Formålet med forskningsenheden er at bidrage til udviklingen af nye pædagogiske praksisser i hele det danske uddannelsessystem, som kan adressere og problematisere den ableisme, der udskiller og handicap-gør mennesker gennem uddannelsernes sociale strukturer.

I de senere år har der været et stigende fokus på ableisme i akademiske miljøer, særligt i relation til neurodivergente studerende og deres måde at navigere på i neurotypiske universitetssystemer (Dolmage, 2017). Min præsentation til NNDR Årsmødet den 29. februar 2024 udforskede de komplekse dynamikker, der opstår i mødet mellem neurodiversitet og traditionelle akademiske strukturer, samt de dilemmaer og udfordringer, som neurodivergente studerende står over for i deres hele deres uddannelsesforløb – fra folkeskolen over ungdomsuddannelsen til universitetet.
Original languageDanish
Publication date3 Sept 2024
Number of pages5
Publication statusPublished - 3 Sept 2024
EventÅrsmøde 2024 NNDR: Dansk Netværk for Handicapforskning: Tema: Kognitiv diversitet og social ensretning - AAU - Sydhavnen, København , Denmark
Duration: 29 Feb 202429 Feb 2024
https://nndr.dk/arsmode-2024/

Seminar

SeminarÅrsmøde 2024 NNDR: Dansk Netværk for Handicapforskning
LocationAAU - Sydhavnen
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period29/02/202429/02/2024
Internet address

Cite this