Unges valg og fravalg i ungdomsuddannelserne: kvalitativt perspektiveret

Vibeke Hetmar

    Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookResearchpeer-review

    Abstract

    På baggrund af interview med unge 4½ år efter afslutningen af 9. klasse og med undervisere og vejledere på en teknisk skole stilles og besvares følgende spørgsmål: 1) Hvilke læse- og skrivekrav møder de unge på ungdomsuddannelserne, og hvilken betydning har det for deres uddannelsesforløb? 2) Hvad er begrundelsen og baggrunden for, at en ung springer fra en ungdomsuddannelse? 3) Hvordan er forholdet mellem de måder, hvorpå de unge har fungeret i folkeskolen, deres valg af ungdomsuddannelse og deres holdninger og indsats på denne? I bogens sidste kapitel, 'Færdigheder, kompetencer og kulturer på erhvervsuddannelser', præsenteres pointer fra interviewene med vejledere og undervisere.
    Original languageDanish
    Place of publicationOdense
    PublisherSyddansk Universitetsforlag
    Number of pages149
    ISBN (Print)978-87-7674-766-4
    Commissioning bodyThe Rockwool Foundation
    Publication statusPublished - 2013

    Keywords

    • Ungdomsuddannelser
    • Overgang fra skole til ungdomsuddannelse

    Cite this