Projects per year
Abstract
I projektet gennemføres et kursus- og udviklingsforløb, der adresserer indsatsen for at styrke arbejdet med udvikling af nye undervisningsformer i musikskolen.
Da didaktisk, systematisk viden om forskellige undervisningsformer i musikskolepraksis er meget begrænset, er det påtrængende gennem udvikling og dokumentation at etablere et grundlag for herfor. Projektet bidrager i væsentlig grad hertil.
Instrumentallærerene deltager i et kursusforløb rettet mod pædagogiske metoder, som forventes afprøvet undervejs i forløbet og implementeret i musikundervisningen. Forløbet afsluttes med at lærerne udformer et gruppeundervisnings-idé katalog, hvor hver lærer bidrager.
Kursusforløbet har haft begrænsede overføringsmæssige resultater, men viser sig samtidig at have bidraget til at etablere en platform for diskussion og udveksling af erfaringer og viden i lærergruppen. Der viser sig desuden at være et omfattende erfaringsgrundlag samt langt flere kompetencemæssige ressourcer i musikskolens lærergruppe end antaget.
Analysen af projektet viser vigtigheden af at basere udvikling af undervisningsformer (i musikskolen)på den pædagogiske praksis forbundet med en systematisk videns- og erfaringdeling.
Da didaktisk, systematisk viden om forskellige undervisningsformer i musikskolepraksis er meget begrænset, er det påtrængende gennem udvikling og dokumentation at etablere et grundlag for herfor. Projektet bidrager i væsentlig grad hertil.
Instrumentallærerene deltager i et kursusforløb rettet mod pædagogiske metoder, som forventes afprøvet undervejs i forløbet og implementeret i musikundervisningen. Forløbet afsluttes med at lærerne udformer et gruppeundervisnings-idé katalog, hvor hver lærer bidrager.
Kursusforløbet har haft begrænsede overføringsmæssige resultater, men viser sig samtidig at have bidraget til at etablere en platform for diskussion og udveksling af erfaringer og viden i lærergruppen. Der viser sig desuden at være et omfattende erfaringsgrundlag samt langt flere kompetencemæssige ressourcer i musikskolens lærergruppe end antaget.
Analysen af projektet viser vigtigheden af at basere udvikling af undervisningsformer (i musikskolen)på den pædagogiske praksis forbundet med en systematisk videns- og erfaringdeling.
Original language | Danish |
---|
Place of publication | Helsinge |
---|---|
Publisher | Kulturskolen Gribskov, Gribskov Kommune, Helsinge |
Number of pages | 43 |
Commissioning body | Gribskov Kulturskole |
Publication status | Published - Sept 2013 |
Projects
- 1 Active
-
Lærerkompetence og professionsviden - med særligt henblik på musiklæreruddannelser
Holst, F. (Participant)
18/12/2010 → …
Project: Research