Undervisningsformer i Musikskolen: et udviklingsprojekt i Musikskolen, Gribskov Kulturskole 2012-13. Evaluerings- og udviklingsrapport

    Research output: Book/anthology/reportReportResearch

    369 Downloads (Pure)

    Abstract

    I projektet gennemføres et kursus- og udviklingsforløb, der adresserer indsatsen for at styrke arbejdet med udvikling af nye undervisningsformer i musikskolen.
    Da didaktisk, systematisk viden om forskellige undervisningsformer i musikskolepraksis er meget begrænset, er det påtrængende gennem udvikling og dokumentation at etablere et grundlag for herfor. Projektet bidrager i væsentlig grad hertil.
    Instrumentallærerene deltager i et kursusforløb rettet mod pædagogiske metoder, som forventes afprøvet undervejs i forløbet og implementeret i musikundervisningen. Forløbet afsluttes med at lærerne udformer et gruppeundervisnings-idé katalog, hvor hver lærer bidrager.
    Kursusforløbet har haft begrænsede overføringsmæssige resultater, men viser sig samtidig at have bidraget til at etablere en platform for diskussion og udveksling af erfaringer og viden i lærergruppen. Der viser sig desuden at være et omfattende erfaringsgrundlag samt langt flere kompetencemæssige ressourcer i musikskolens lærergruppe end antaget.
    Analysen af projektet viser vigtigheden af at basere udvikling af undervisningsformer (i musikskolen)på den pædagogiske praksis forbundet med en systematisk videns- og erfaringdeling.
    Original languageDanish
    Place of publicationHelsinge
    PublisherKulturskolen Gribskov, Gribskov Kommune, Helsinge
    Number of pages43
    Commissioning bodyGribskov Kulturskole
    Publication statusPublished - Sept 2013

    Cite this