Projects per year
Abstract
På danske universiteter tager initiativer rettet mod at styrke studerendes akademiske skrivekompetencer overvejende form af enkeltstående tiltag med varierende tilknytning til de faglige miljøer. Dermed muliggøres erfaringsopsamling i et større perspektiv relativt sjældent.
I oplægget præsenteres en model for, hvordan man kan arbejde med udviklingen af de studerendes akademiske skrivekompetencer på en måde, der er både er tæt forankret i de enkelte faglige miljøer og samtidig kan opsamle erfaringer og behov på tværs af fag. Modellen er udviklet og afprøvet i forbindelse med et projekt afviklet i efteråret 2015 i samarbejde med samtlige syv institutter på Aarhus BSS (Business and Social Sciences) ved Aarhus Universitet. Modellen bestod af fire komponenter, hvoraf en var afholdelse af 48 workshops om akademisk skrivning.
Modellens styrke ligger i at den muliggør en indsats på fakultetsniveau. At arbejde på fakultetsniveau medfører, at man kan sætte ellers individuelle og spredte tiltag på området ind i en overordnet ramme, der muliggør at erfaringer kan opsamles og deles. Et afgørende element i modellen er, at initiativet forankres hos fagenes studieledere, og at det udformes i tæt dialog med dem, fagets undervisere og/eller instruktorer og studievejledere. Ligeledes er en analyse af, hvordan den enkelte fagdisciplin former krav og kriterier i forhold til akademisk skrivning afgørende for om indsatsen lykkes.
Arbejdet med at styrke universitetsstuderende akademiske skrivekompetencer kan designes på forskellige måder, og er indlejret i en større, international debat. Særligt diskussioner som er meget tæt koblet til amerikanske uddannelsesforhold og traditioner (Russell, 1991) fylder meget i litteraturen, fx om WAC (writing across the curricuilum) og WID (writing in the diciplines) og størstedelen af litteraturen om writing centers (Murphy & Law, 2013; Gillespie, 2001). Spørgsmålet er, hvor meget der meningsfuldt kan overføres til danske forhold. En diskussion, der har vist sig relevant og produktiv at inddrage i samtaler med de faglige miljøer er hvorvidt akademisk skrivning bedst konceptualiseres som study skills eller som academic literacy (Lea & Street, 1998; Wingate 2006).
I forlængelse af disse diskussioner blev det et mål for indsatsen, at de studerende ikke blot opfattede workshops om akademisk skrivning som snæver eksamenstræning, men blev i stand til at opfatte akademisk skrivning som et foranderligt felt, der formes af fagets kontinuerlige forhandling af normer og kriterier, herunder forholdet mellem konkurrerende videnskabsteoretiske positioner (Lillis & Turner, 2001). Akademiske skriveworkshop har potentialet til at åbne et rum for denne type refleksion – både i forhold til de studerende og fagets undervisere.
På baggrund af systematiske evalueringer fra workshops om akademisk skrivning fra 337 studerende fordelt på Jura, Statskundskab, Psykologi, Erhvervskommunikation, Økonomi og Erhvervsøkonomi, fremlægges viden om de studerendes erfaringer med og perspektiver på akademisk skrivning. Særlige temaer udpeges som fremtidige indsatsområder (fx på baggrund af de studerendes oplevelser med brugen af peer feedback i undervisningen).
Referencer
Lea, Mary R., and Brian V. Street. "Student writing in higher education: An academic literacies approach." Studies in higher education 23.2 (1998): 157-172.
Russell, David R. Writing in the Academic Disciplines, 1870-1990: A Curricular History. Southern Illinois University Press, (1991).
Wingate, Ursula. "Doing away with ‘study skills’." Teaching in Higher Education. 11.4 (2006): 457-469.
Murphy, Christina, and Joe Law. Landmark essays on writing centers. Vol. 9. Routledge, (2013).
Gillespie, Paula, et al., eds. Writing center research: Extending the conversation. Routledge, (2001).
Lillis, Theresa, and Joan Turner. "Student writing in higher education: contemporary confusion, traditional concerns." Teaching in Higher Education. 6.1 (2001): 57-68.
I oplægget præsenteres en model for, hvordan man kan arbejde med udviklingen af de studerendes akademiske skrivekompetencer på en måde, der er både er tæt forankret i de enkelte faglige miljøer og samtidig kan opsamle erfaringer og behov på tværs af fag. Modellen er udviklet og afprøvet i forbindelse med et projekt afviklet i efteråret 2015 i samarbejde med samtlige syv institutter på Aarhus BSS (Business and Social Sciences) ved Aarhus Universitet. Modellen bestod af fire komponenter, hvoraf en var afholdelse af 48 workshops om akademisk skrivning.
Modellens styrke ligger i at den muliggør en indsats på fakultetsniveau. At arbejde på fakultetsniveau medfører, at man kan sætte ellers individuelle og spredte tiltag på området ind i en overordnet ramme, der muliggør at erfaringer kan opsamles og deles. Et afgørende element i modellen er, at initiativet forankres hos fagenes studieledere, og at det udformes i tæt dialog med dem, fagets undervisere og/eller instruktorer og studievejledere. Ligeledes er en analyse af, hvordan den enkelte fagdisciplin former krav og kriterier i forhold til akademisk skrivning afgørende for om indsatsen lykkes.
Arbejdet med at styrke universitetsstuderende akademiske skrivekompetencer kan designes på forskellige måder, og er indlejret i en større, international debat. Særligt diskussioner som er meget tæt koblet til amerikanske uddannelsesforhold og traditioner (Russell, 1991) fylder meget i litteraturen, fx om WAC (writing across the curricuilum) og WID (writing in the diciplines) og størstedelen af litteraturen om writing centers (Murphy & Law, 2013; Gillespie, 2001). Spørgsmålet er, hvor meget der meningsfuldt kan overføres til danske forhold. En diskussion, der har vist sig relevant og produktiv at inddrage i samtaler med de faglige miljøer er hvorvidt akademisk skrivning bedst konceptualiseres som study skills eller som academic literacy (Lea & Street, 1998; Wingate 2006).
I forlængelse af disse diskussioner blev det et mål for indsatsen, at de studerende ikke blot opfattede workshops om akademisk skrivning som snæver eksamenstræning, men blev i stand til at opfatte akademisk skrivning som et foranderligt felt, der formes af fagets kontinuerlige forhandling af normer og kriterier, herunder forholdet mellem konkurrerende videnskabsteoretiske positioner (Lillis & Turner, 2001). Akademiske skriveworkshop har potentialet til at åbne et rum for denne type refleksion – både i forhold til de studerende og fagets undervisere.
På baggrund af systematiske evalueringer fra workshops om akademisk skrivning fra 337 studerende fordelt på Jura, Statskundskab, Psykologi, Erhvervskommunikation, Økonomi og Erhvervsøkonomi, fremlægges viden om de studerendes erfaringer med og perspektiver på akademisk skrivning. Særlige temaer udpeges som fremtidige indsatsområder (fx på baggrund af de studerendes oplevelser med brugen af peer feedback i undervisningen).
Referencer
Lea, Mary R., and Brian V. Street. "Student writing in higher education: An academic literacies approach." Studies in higher education 23.2 (1998): 157-172.
Russell, David R. Writing in the Academic Disciplines, 1870-1990: A Curricular History. Southern Illinois University Press, (1991).
Wingate, Ursula. "Doing away with ‘study skills’." Teaching in Higher Education. 11.4 (2006): 457-469.
Murphy, Christina, and Joe Law. Landmark essays on writing centers. Vol. 9. Routledge, (2013).
Gillespie, Paula, et al., eds. Writing center research: Extending the conversation. Routledge, (2001).
Lillis, Theresa, and Joan Turner. "Student writing in higher education: contemporary confusion, traditional concerns." Teaching in Higher Education. 6.1 (2001): 57-68.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 17 May 2016 |
Publication status | Published - 17 May 2016 |
Event | DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016: Ledelse, udvikling og overlevelse på universitetet - Nyborg, Denmark Duration: 17 May 2016 → 18 May 2016 http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/ |
Conference
Conference | DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference 2016 |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Nyborg |
Period | 17/05/2016 → 18/05/2016 |
Internet address |
Projects
- 1 Finished
-
Akademisk skrivning: Udvikling af studerendes skrivekompetencer
Jensen, T. W. (Project manager), Christiansen, C. (Participant), Madsen, E. S. (Participant), Grosen, A. (Participant), Rask, M. (Participant), Hauge, I. M. (Participant), Birkmose, H. S. (Participant), Olsen, B. E. (Participant), Neumann, T. (Participant), Naur, E. (Participant), Andersen, P. (Participant), Klitmøller, J. (Participant), Aggerholm, H. K. (Participant), Rasmussen, K. W. (Participant) & Bay, G. (Participant)
01/09/2015 → 01/01/2016
Project: Research