Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Uddannelsesværdier knyttet til læring og skoletrivsel

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Kapitlet er inspireret af Davies’ (2015) forslag om at undersøge performance
og konkurrence side om side med trivsel som rivaliserende værdier.
Begrundelsen er, at den kritik og krise, som ledsager implementeringen af neoliberale styringsrationaler og praksisser i skolereformer, kunne kalde på
et skift i ‘ordningen’ af uddannelsesværdier fra performance og konkurrence
til muligheden for, at trivsel sættes først. Efter en indledende redegørelse for
uddannelsesværdier og trivselsbegrebet sætter kapitlet fokus på, hvordan
der navigeres mellem forskellige uddannelsesværdier. Det sker med afsæt
dels i uddrag fra de to regeringsaftaler knyttet til folkeskolereformen, dels
i formuleringen af spørgsmål fra trivselsmålingen og dels i vejledningen
til praksis om anvendelsen af målingen. Disse dokumenter er med til at
understøtte, at et bestemt dannelsesindhold kommer på dagsordenen i
skolens praksis. Et af de spørgsmål, som rejses i forlængelse af analysen, er,
hvordan det i pædagogisk praksis er muligt at navigere mellem de grundlæggende forskellige uddannelsesværdier, der er i spil, og de forskellige
rum for didaktisk tænkning, disse lægger op til.
Original languageDanish
Title of host publicationAlmendidaktik - udfordringer og åbninger
EditorsMonica Carlsson, Mikkel Stovgaard
Place of publicationKøbenhavn
PublisherU Press
Publication yearFeb 2021
Pages99-112
ISBN (print)9788793890053
Publication statusPublished - Feb 2021

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 206956289