Uddannelser til museums- og kulturarvsbranchen i Danmark

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

I denne artikel argumenterer jeg for følgende pointer i forhold til udvikling af kompetencegivende uddannelser til museums- og kulturarvsbranchen i dansk sammenhæng:
1.Hvad enten vi taler om efteruddannelser (på museerne) eller eftervidereuddannelse (universiteterne) eller ordinære uddannelser på bachelor-, kandidat- eller ph.d.-niveau er de alle opstået i et samarbejde og kritisk udveksling mellem museumsfeltet og uddannelsesfeltet.
2.Udvekslingen mellem de to felter er central i den fortsatte udvikling af uddannelsen af fagprofessionelle til museerne og for at højne forskningsniveauet på både museerne og de museumsrelevante fag som kunsthistorie, arkæologi, historie m.fl.
Artiklen forsøger at underbygge disse to teser ved først at undersøge etablering af efteruddannelse i det danske museumsfelt; dernæst at redegøre for etableringen af museologiuddannelser på danske universiteter, primært på Aarhus Universitet, som var det første danske universitet, der oprettede et museologifag; og afslutningsvis at komme ind på den aktuelle satsning med museums- og universitetspartnerskabssamarbejder om både phd.’er og post.doc.’er.
Original languageDanish
Title of host publicationKompetens i museisektorn : politik, praktik och relationen till högre utbildning
EditorsKatja Lindqvist
Place of publicationLund
PublisherNordic Academic Press
Publication year2019
Pages221-238
ISBN (print)978-91-88909-14-5
Publication statusPublished - 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 127189291