Teoretisk arbejdspapir. Analysemodel til scoring af elevtekster: Udarbejdet marts 2019

Research output: Working paper/Preprint Working paperResearch

Abstract

I ATEL undersøger vi børns tidlige skriveudvikling (0.klasse -efterår 2. klasse) sådan som denne kan identificeres i elevtekster skrevet i programmet WriteReader. Som redskab til kunne undersøge denne udvikling har vi udviklet en analysemodel, som beskrives teoretisk i dette arbejdspapir. Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv, men vi identificerer særligt hvordan den kan foregå sprogligt set i de tidlige skoleår. Vi un-dersøger derved børns første skriftsprogsudvikling som den muliggøres og udfolder sig in-den for skolens domæne, og mere præcist inden for fagrækken i indskolingen, og samtidig betinget af mulighederne i programmet WriteReader. Der deltager mere end 60 klasser i studiet, som har forpligtet sig til at sikre skrivetid for eleverne hver uge i perioden 2019-2021.
Original languageDanish
Place of publicationDPU, Aarhus Universitet
Pages1-30
ISBN (Print)87-7684-518-4
Publication statusPublished - Jan 2021

Cite this