Teknologi i læreruddannelsen - en forestillet eller en realiseret praksis? en virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettethed på samfunds-, institutions- og undervisningsniveau

Ann-Thérèse Arstorp

    Research output: Book/anthology/dissertation/reportPh.D. thesis

    468 Downloads (Pure)

    Abstract

    Teknologi er højt på den politiske dagsorden, idet teknologi blandt andet betragtes som et middel til at sikre dansk konkurrenceevne i et fremtidsperspektiv. Det afføder krav til læreruddannelsen om, at teknologi indgår i undervisningen, og om at de studerende på læreruddannelsen forventes at lære at bruge teknologi i undervisningen. Denne afhandling undersøger, hvordan denne teknologibrug kan forstås i et underviserperspektiv. Med et teoretisk afsæt i virksomhedsteori fokuserer afhandlingens analyser på, hvilke objekter, motiver og rettetheder underviseren har i undervisningssituationen. Analysen udpeger teknologi som andet og mere end blot et undervisningsredskab. Den optræder fx i nogle situationer kontraproduktivt til undervisningens flow og opmærksomheden i undervisningens sociale rum. Afhandlingen peger på, at underviserne træffer valg i undervisningssituationen, der drejer sig om at få undervisningen og undervisningsrummet til at fungere og i mindre grad om at bringe teknologi i anvendelse. På den baggrund udpeges undervisningen på læreruddannelsen i afhandlingen som et modsætningsfyldt felt, hvor underviserne skal agere under én type krav til den forestillede undervisningspraksis, men hvor der i den realiserede undervisning må tages andre hensyn, og hvor underviserens ærinde bliver et andet end det politiske.
    Original languageDanish
    Place of publicationEmdrup
    PublisherInstitut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
    Number of pages334
    ISBN (Print)978-87-7684-754-8
    Publication statusPublished - 8 Jun 2015
    EventPh.d.-forsvar - Institut for Uddannelse og Pædagogik, Emdrup, Denmark
    Duration: 8 Jun 20158 Jun 2015

    Conference

    ConferencePh.d.-forsvar
    LocationInstitut for Uddannelse og Pædagogik
    Country/TerritoryDenmark
    CityEmdrup
    Period08/06/201508/06/2015
    • tecU: Technucation

      Andersen, B. L. (Participant), Hasse, C. (Project manager), Søndergaard, K. D. (Participant), Wallace, J. (Participant), Pedersen, S. C. H. (Participant), Riis, S. (Participant), Kristensen, H. V. (Participant), Johannsen, L. W. (Participant), Brok, L. S. (Participant), Schrøder, V. (Participant), Kirk, J. W. (Participant), Gars Jensen, U. (Participant), Wallace, J. (Participant), Arstorp, A.-T. (Participant), Miranda, A. K. B. (Participant), Esbensen, G. L. (Participant), Skov, H. (Participant) & Tafdrup, O. (Participant)

      15/03/201101/03/2015

      Project: Research

    Cite this