Syntaksens rolle i sprogtilegnelsen hos autistiske børn

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperConference articleResearchpeer-review

I litteraturen om de sproglige karakteristika i autisme-spektrum-forstyrrelser (ASF) har man traditionelt fokuseret på afvigelser i forbindelse med pragmatiske aspekter af kommunikation. Den nyeste forskning tyder dog på, at selv højfunktionelle voksne autister uden konstateret sprogforsinkelse har nogle hidtil ikke-attesterede problemer med forståelsen af mere kompleks syntaks (Durrleman et al, 2015).

I mit foredrag vil jeg præsentere en arbejdsteori, der potentielt kan forene de pragmatiske og syntaktiske anomalier observeret i ASF i ét overordnet deficit, og diskutere nogle af de hypoteser, som teorien kan aflede. Disse vil blive testet i forbindelse med mit nyligt påbegyndte postdoc-projekt, der skal undersøge syntaksens rolle i sprogtilegnelsen hos dansktalende autistiske børn.
Original languageDanish
JournalMUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog
Volume16
Pages (from-to)287-299
Number of pages13
ISSN1904-3309
Publication statusPublished - 2017
Event16. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog - Aarhus Universitet, Århus, Denmark
Duration: 13 Oct 201614 Oct 2016

Conference

Conference16. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog
LocationAarhus Universitet
CountryDenmark
CityÅrhus
Period13/10/201614/10/2016

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 120545603