Stedsans: Elevdeltagelse i eksterne læringsmiljøer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Et sted er ikke bare et sted. Det, som adskiller skole fra åben skole, er netop skiftet til et andet sted, og at de eksterne læringsmiljøer kommer eleverne sanseligt i møde på måder, som både kan være overraskende og overvældende. De omslutter elever og lærere 360 gr. rundt med lyd, lys, lugt og smag, og der er en stemning eller en atmosfære, som man både skal vænne sig til, kan undre sig over og ikke mindst kan blive fortryllet af (Sattrup & Knudsen, 2022).
Vi vil i denne artikel undersøge elevers engagerede deltagelse i eksterne læringsmiljøer og steders betydning for dette engagement, set fra et elevperspektiv. Hvordan opstår elevernes engagerede deltagelse? Og hvilke betydninger har de særlige steder, genstande og materialer, som undervisningen tager afsæt i, for elevernes engagement? For at undersøge dette har vi lavet deltagerobservationer af, hvordan elever deltog, reagerede og engagerede sig i undervisningsforløb udviklet af KØS - Museum for Kunst i offentlige rum og Designmuseum Danmark. Formålet med undersøgelsen er ikke at konkludere, at alle eksterne læringsmiljøer medfører elevers engagerede deltagelse, men derimod at beskrive stedernes betydning for de elever, som faktisk blev engagerede.
Original languageDanish
JournalUnge Pædagoger
Volume2
Issue2024
Pages (from-to)67-76
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2024

Cite this