Sprogpolitik i en postkolonial kontekst. Skolesprog og quality education i Zambia

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Sprogpolitik i en postkolonial kontekst. Skolesprog og quality education i Zambia. / Clemensen, Nana.

In: Sprogforum, No. 71, 2020.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{35432b7ebcbc4ec0863066dd1bf78bfc,
title = "Sprogpolitik i en postkolonial kontekst.: Skolesprog og quality education i Zambia",
abstract = "FNs fjerde verdensm{\aa}l om quality education indeb{\ae}rer if{\o}lge b{\aa}de FN og uddannelsesforskningen, at navnlig den tidlige grunduddannelse forankres i lokale sprog og sproglige praksisser. I mange postkoloniale udviklingslande benytter b{\o}rn og voksne mere end {\'e}t sprog i dagliglivet, herunder et eller flere lokale/regionale sprog samt et nationalt sprog, der typisk er identisk med de tidligere europ{\ae}iske koloniherrers, fx engelsk, fransk, portugisisk eller spansk. Den stigende opm{\ae}rksomhed p{\aa} sproglig diversitet og sprogtilegnelse skaber potentielt bedre uddannelsesmuligheder for b{\o}rn i udviklingslande, men den aktiverer ogs{\aa} en r{\ae}kke historiske, sociale og politiske problemstillinger. Med udgangspunkt i nyere sociolingvistisk teori og et sprogligt-antropologisk feltstudie blandt b{\o}rn, for{\ae}ldre og l{\ae}rere i et landsbysamfund i det sydlige Zambia i 2008-09 diskuterer jeg i denne artikel, hvordan s{\aa}danne problemstillinger manifesterer sig i den konkrete skolehverdag. ",
keywords = "FNs 17 Verdensm{\aa}l, sprogsocialisering, flersproglighed, modersm{\aa}lsundervisning, Zambia",
author = "Nana Clemensen",
year = "2020",
language = "Dansk",
journal = "Sprogforum",
issn = "0909-9328",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "71",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Sprogpolitik i en postkolonial kontekst.

T2 - Skolesprog og quality education i Zambia

AU - Clemensen, Nana

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - FNs fjerde verdensmål om quality education indebærer ifølge både FN og uddannelsesforskningen, at navnlig den tidlige grunduddannelse forankres i lokale sprog og sproglige praksisser. I mange postkoloniale udviklingslande benytter børn og voksne mere end ét sprog i dagliglivet, herunder et eller flere lokale/regionale sprog samt et nationalt sprog, der typisk er identisk med de tidligere europæiske koloniherrers, fx engelsk, fransk, portugisisk eller spansk. Den stigende opmærksomhed på sproglig diversitet og sprogtilegnelse skaber potentielt bedre uddannelsesmuligheder for børn i udviklingslande, men den aktiverer også en række historiske, sociale og politiske problemstillinger. Med udgangspunkt i nyere sociolingvistisk teori og et sprogligt-antropologisk feltstudie blandt børn, forældre og lærere i et landsbysamfund i det sydlige Zambia i 2008-09 diskuterer jeg i denne artikel, hvordan sådanne problemstillinger manifesterer sig i den konkrete skolehverdag.

AB - FNs fjerde verdensmål om quality education indebærer ifølge både FN og uddannelsesforskningen, at navnlig den tidlige grunduddannelse forankres i lokale sprog og sproglige praksisser. I mange postkoloniale udviklingslande benytter børn og voksne mere end ét sprog i dagliglivet, herunder et eller flere lokale/regionale sprog samt et nationalt sprog, der typisk er identisk med de tidligere europæiske koloniherrers, fx engelsk, fransk, portugisisk eller spansk. Den stigende opmærksomhed på sproglig diversitet og sprogtilegnelse skaber potentielt bedre uddannelsesmuligheder for børn i udviklingslande, men den aktiverer også en række historiske, sociale og politiske problemstillinger. Med udgangspunkt i nyere sociolingvistisk teori og et sprogligt-antropologisk feltstudie blandt børn, forældre og lærere i et landsbysamfund i det sydlige Zambia i 2008-09 diskuterer jeg i denne artikel, hvordan sådanne problemstillinger manifesterer sig i den konkrete skolehverdag.

KW - FNs 17 Verdensmål

KW - sprogsocialisering

KW - flersproglighed

KW - modersmålsundervisning

KW - Zambia

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Sprogforum

JF - Sprogforum

SN - 0909-9328

IS - 71

ER -