TY - CHAP
T1 - Sociale Netværk som Videnfremmere
AU - Lynge, Aviaja
AU - Waldstrøm, Christian
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Universiteter og andre højere læreanstalter er noget af de mest rendyrkede videnorganisationer, hvilket gør videnledelse i disse organisationer særligt interessant. For at sætte fokus på sociale netværk og uformelle relationer som videnfremmere har vi derfor valgt en case fra universitetsverdenen.
Sociale netværk er et udtryk for den måde, individer rent faktisk interagerer med hinanden personligt og fagligt, og afspejler ikke nødvendigvis den formelle struktur. Derfor er det komplekst men uhyre vigtigt at forstå de sociale netværks rolle i videnledelse, da de har vist sig at være væsentlige faktorer til at fremme eller hæmme videnflowet og udvikling af ny viden i organisationer.
Knowledge enablers er faktorer, der understøtter videnflowet, faktorer som ledere bør være meget opmærksomme på, fordi de kan øge produktiviteten i viden, skabe mere klarhed omkring viden som ressource og sidst men ikke mindst, fordi de kan de være med til at skabe en arbejdsplads, hvor der er rum til mennesker, innovation og kreativitet.
Ledere vil komme langt i disciplinen videnledelse, når de lærer at navigere og påvirke de sociale netværk, som i sagens natur er uformelle, men som det er muligt at kortlægge. Samtidigt kan et arbejde på at fremme de væsentligste knowledge enablers - vision for viden, samtale, videnaktivister, kontekst og globalisering af viden - vise sig yderst gavnligt for videnmassen i organisationen. Dette stiller nye krav til ledere på vejen mod vidensamfundet, hvor den organisatoriske viden overhaler andre former for ressourcer.
AB - Universiteter og andre højere læreanstalter er noget af de mest rendyrkede videnorganisationer, hvilket gør videnledelse i disse organisationer særligt interessant. For at sætte fokus på sociale netværk og uformelle relationer som videnfremmere har vi derfor valgt en case fra universitetsverdenen.
Sociale netværk er et udtryk for den måde, individer rent faktisk interagerer med hinanden personligt og fagligt, og afspejler ikke nødvendigvis den formelle struktur. Derfor er det komplekst men uhyre vigtigt at forstå de sociale netværks rolle i videnledelse, da de har vist sig at være væsentlige faktorer til at fremme eller hæmme videnflowet og udvikling af ny viden i organisationer.
Knowledge enablers er faktorer, der understøtter videnflowet, faktorer som ledere bør være meget opmærksomme på, fordi de kan øge produktiviteten i viden, skabe mere klarhed omkring viden som ressource og sidst men ikke mindst, fordi de kan de være med til at skabe en arbejdsplads, hvor der er rum til mennesker, innovation og kreativitet.
Ledere vil komme langt i disciplinen videnledelse, når de lærer at navigere og påvirke de sociale netværk, som i sagens natur er uformelle, men som det er muligt at kortlægge. Samtidigt kan et arbejde på at fremme de væsentligste knowledge enablers - vision for viden, samtale, videnaktivister, kontekst og globalisering af viden - vise sig yderst gavnligt for videnmassen i organisationen. Dette stiller nye krav til ledere på vejen mod vidensamfundet, hvor den organisatoriske viden overhaler andre former for ressourcer.
M3 - Bidrag til bog/antologi
T3 - Børsen Ledelseshåndbøger
SP - 1
EP - 14
BT - Knowledge Management
A2 - Bukh, Per Nikolaj
PB - Børsen Forum A/S
CY - Kbh.
ER -