Social praksisetik: situeret etik i praksisforskning

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Denne artikel belyser, hvordan social praksis etik kan bruges som en måde at reflektere over, hvilken betydning forskningen har for praksis, mens man bedriver den. Anvendelsen af situeret social praksis etik er inspireret af den kritiske psykologiske praksisforskning og bestræbelser på menneskeliggørelse og social retfærdighed. Artiklen illustrerer nødvendigheden af situerede og praksisrelaterede forhandlinger af de konventionelle etiske standarder såsom anonymitet, informeret samtykke og sikker opbevaring af empiri. Artiklen er en refleksion over, hvordan vi kan udvikle nye etiske standarder, der er baseret på dilemmaer, muligheder og fælles interesser blandt de mennesker, vi samarbejder med. Kapitlet viser en case, hvor etik i praksisforskning ændrer sig fra anonymitet til anerkendelse, fra informeret samtykke til forskerkodeks og situeret informeret samtykke, fra sikker opbevaring af data til situerede samtaler om reducering af risiko og udvidelse af handlemuligheder og betydninger i og for praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationForskning med børn og unge : etik og etiske dilemmaer
EditorsKirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged
Number of pages12
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2020
Pages83-94
ISBN (print)978-87-4 12-7 532-l
Publication statusPublished - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 169372925