Social arv, ulighed og dagtilbuds betydning: – tænkt forfra

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Uddannelsessystemet sigter imod at giver ramme for øget lighed og social mobilitet. På trods af det, ser vi ifølge flere undersøgelser, at uligheden stiger (Olsen et al., 2012, Olsen, 2005, Toft Pedersen & Caspersen, 2020). ”Bekæmpelse af social ulighed og utryghed var ellers en central begrundelse for flere årtiers politiske arbejde med opbygningen af den danske velfærdsstat” som Erik Jørgen Hansen påpeger (Hansen, 2017,15). ”Alligevel er det endt med stigende ulighed” (ibid.15). Spørgsmålet, der rejser sig, er, at når skole og uddannelse tilsyneladende ikke virker i forhold til give alle lige muligheder og at nedbryde social ulighed - hvad gør så? Artiklen belyser spørgsmålet" Hvordan kan dagtilbud forstås som en ny mulighed?
Original languageDanish
Title of host publicationSocial ulighed set gennem uddannelse
EditorsNiels Rosendal, Thomas Clausen, Bente Jensen, Christian C Kjeldsen, Anne Larson
Number of pages36
Place of publicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication dateAug 2023
Pages167-202
ISBN (Print)978 87 7219 821 7
ISBN (Electronic)978 87 7219 822 4
Publication statusPublished - Aug 2023
SeriesAsterisk (bogserie)
Number21
ISSN1904-2698

Cite this