Projects per year
Abstract
Afhandlingen er et empirisk interventionsstudie, som undersøger effektfuldheden af anvendelsen af smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspilsundervisning. Begrebet effektfuldhed dækker i afhandlingen over stx-elevernes bredt definerede udbytte; dvs. tegn på læring samt tegn på faktorer koblet til elevernes læring.
Afhandlingens effektfuldhedsundersøgelse rummer en dobbelt optik. Således undersøges elevernes udbytte dels i relation til afhandlingens fremskrivning af en smagsdidaktisk antagelse om undervisning om, med og for smag i stx-gymnasiets faglige samspil, dels i relation til de lærings- og dannelsesmål, som italesættes på forskellige, diskursive niveauer med gymnasiereformen 2017.
Effektfuldhedsundersøgelsen er udformet som et mixed methods-interventionsstudie, som gør brug af flere kvantitative og kvalitative metoder til indsamling og analyse af data; herunder elev-concept maps, deltagerobservation, elev-survey, elevfokusgruppeinterview, skriftlige elevprodukter samt styredokumenter.
Afhandlingen teoretiske ramme kombinerer sociokulturel læringsteori, kritisk-konstruktiv dannelses- og didaktikteori samt teori om begreberne smag og smagsoplevelse som multisensoriske processer, der involverer den smagendes kemisk-fysiologiske sansninger samt psykisk individuelle og sociale aspekter. Afhandlingens overordnede videnskabsteoretiske ståsted er inspireret af filosofisk hermeneutik.
Afhandlingens effektfuldhedsundersøgelse rummer en dobbelt optik. Således undersøges elevernes udbytte dels i relation til afhandlingens fremskrivning af en smagsdidaktisk antagelse om undervisning om, med og for smag i stx-gymnasiets faglige samspil, dels i relation til de lærings- og dannelsesmål, som italesættes på forskellige, diskursive niveauer med gymnasiereformen 2017.
Effektfuldhedsundersøgelsen er udformet som et mixed methods-interventionsstudie, som gør brug af flere kvantitative og kvalitative metoder til indsamling og analyse af data; herunder elev-concept maps, deltagerobservation, elev-survey, elevfokusgruppeinterview, skriftlige elevprodukter samt styredokumenter.
Afhandlingen teoretiske ramme kombinerer sociokulturel læringsteori, kritisk-konstruktiv dannelses- og didaktikteori samt teori om begreberne smag og smagsoplevelse som multisensoriske processer, der involverer den smagendes kemisk-fysiologiske sansninger samt psykisk individuelle og sociale aspekter. Afhandlingens overordnede videnskabsteoretiske ståsted er inspireret af filosofisk hermeneutik.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Århus Universitet |
---|---|
Number of pages | 402 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7507-516-4 |
DOIs | |
Publication status | Published - 3 Dec 2021 |
Projects
- 2 Finished
-
Smag som didaktisk element i stx-gymnasiets faglige samspil. Et effektfuldhedsstudie af dansk- og kemiklassers faglige samspil om, med og for smag
Thrane, C. (PI) & Wistoft, K. (Other)
01/09/2018 → 01/09/2021
Project: Research
-
SfL 2.0: Smag for Livet - med smagen som brobygger
Wistoft, K. (Project manager), Mouritsen, O. G. (Project manager), Hedegaard, L.-L. (Project manager), Sørensen, S. (Project manager), Schneider, M. (Project coordinator), Højgaard Christensen, J. (Participant), Stovgaard, M. (Participant), Thrane, C. (Participant) & Brahe, T. (Participant)
01/07/2018 → 30/06/2021
Project: Research
File