Projects per year
Abstract
Artiklen analyserer ud fra forældrenes fortællinger forløbene omkring to drenge, der kommer i vanskeligheder i skolen, og hvor PPR inddrages. Begge forløb er karakteriseret ved at psykologens samarbejde med forældrene ender ret isoleret omkring forældre-barn relationen eller relationen mellem en lærer og et barn. Artiklen peger hvordan sociale dynamikker i klassen og samarbejdet i forældregruppen har betydning for, hvordan forældrene forstår deres barns vanskeligheder og for hvordan de kan indgå i samarbejdet med skolen. I artiklen argumenteres for forståelse af samarbejde som konfliktuelt, i den forstand at et samarbejde skal håndtere forskellige perspektiver på, interesser i og forskellig viden om det, der samarbejdes om. I de analyserede forløb ser konflikter i samarbejdet (mellem skole og forældre, samt forældrene indbyrdes) ud til at hænge sammen med at forskelle i, hvordan børn, lærer og forældre oplever klassen ikke undersøges – og de forskellige perspektiver kommer til at stå over for hinanden i en uforenelig strid. Artiklen lægger op til diskussion af, hvordan skoler kan inddrage PPR i forhold til at organisere samarbejde, der understøtter forældrenes fællesskab om klassen, dvs. at forældre sammen kan håndtere dilemmaer og vanskeligheder i børnenes skoleliv (fx hvordan børn håndterer skolens mangesidige krav og foranderlige betingelser forskelligt).
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Volume | 56 |
Issue | 2 |
Pages (from-to) | 69-84 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - Apr 2019 |
Projects
- 1 Finished
-
Children’s inclusion in school as conflictual collaboration between families, teachers, school-leaders and legislation.
Kousholt, D. (Project coordinator), Staunæs, D. (Participant), Testmann, L. (Participant), Højholt, C. (Project manager), Larsen, M. R. (Participant), Busch Jensen, P. (Participant), Mardahl Hansen, T. (Participant) & Jørgensen, S. (Participant)
Forskningrådet for Kultur og Kommunikation
01/09/2014 → 31/12/2018
Project: Research