Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolen som simulation og dannelsesaktivisten: om kunsten at tænke anderledes

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Dette kapitel problematiserer aktuelt dominerende fortællinger om, hvorfor børn skal gå i skole. Er man involveret i børns skolegang, er det vigtigt at udvikle et repertoire af begreber, der gør det muligt at tænke det, der aktuelt er, anderledes. Megen litteratur om skolen har en tendens til umiddelbart at tage skolepolitikkens egne begreber til sig, og glider herved næsten automatisk ind i den aktuelle skolepolitiks univers og forestillinger uden at overveje konsekvenserne heraf. Kapitlet trækker på de to franske poststrukturalistiske filosoffer og samfundstænkere Gilles Deleuze og Jean Baudrillard, hvis arbejde er centreret om at skabe begreber, der gør det muligt at tænke anderledes. Man har naturligvis ikke altid behov for at tænke anderledes om skole, elever og dannelse. Men har man ikke et repertoire af begreber til at tænke alternative scenarier, fanges man af de til enhver tid dominerende forestillinger, og kategorier udelukkes reelt fra nytænkning.
Original languageDanish
Title of host publicationHvorfor går børn i skole?
EditorsElsebeth Jensen, Ole Løw
Place of publicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication year2020
Pages95-106
Chapter6
ISBN (print)978-87-500-5365-1
Publication statusPublished - 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 180222619