Skolen og den transnationale vending: Dansk uddannelsespolitik og dens europæiske og angloamerikanske forbindelser

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookResearchpeer-review

Abstract

Dansk skole- og uddannelsespolitik styres stadig mere af transnationale uddannelsespolitiske samarbejder. OECD og EU, men også IEA og den europæiske Bolognaproces. Her opbygges konsensus om standarder og best practices, som forudsætter fælles statistik, performanceindikatorer og internationale sammenligninger.
Skønt fx Danmark hævder sit skole- og uddannelsessystems egenart, gør sammenligninger som PISA-undersøgelserne deltagerlande til enten vindere eller tabere i rangordninger.

Uddannelse er siden 1990’erne kravlet til tops på de transatlantiske, europæiske og nationale politiske dagsordener. Denne udvikling er dybt påvirket af især angloamerikanske forestillinger. Og udviklingen hænger sammen med fremvæksten af forestillinger om globale vidensøkonomier, der forudsætter, at individets og nationens humane kapital skal optimeres, hvis visionen om Danmarks og Europas fremtid skal realiseres.

Bogen sætter denne komplekse udvikling samt den modstand den genererer ind i en større sammenhæng.
Original languageDanish
Place of publicationFrederiksberg
PublisherNyt fra Samfundsvidenskaberne
Number of pages286
ISBN (Print)978-87-768-3173-8
ISBN (Electronic)978-87-7683-220-9
Publication statusPublished - May 2021
EventPolicy Futures-seminar: SKOLEN OG DEN TRANSNATIONALE VENDING:
: Dansk uddannelsespolitik og dens europæiske og angloamerikanske forbindelser
- DPU- Aarhus Universitet, København, Denmark
Duration: 23 Jun 2021 → …
https://dpu.au.dk/om-dpu/arrangementer/arrangement/artikel/policy-futures-seminar-skolen-og-den-transnationale-vending-dansk-uddannelsespolitik-og-dens-europ/

Seminar

SeminarPolicy Futures-seminar: SKOLEN OG DEN TRANSNATIONALE VENDING:
LocationDPU- Aarhus Universitet
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period23/06/2021 → …
Internet address

Cite this