Projects per year
Abstract
Forskningen i skolehaver har for en stor del været fokuseret på havernes sundhedsfremmende og forebyggende potentialer f.eks. børns ernæring og madvaner, mens en mindre del af forskningen har været didaktisk informeret og fokuseret på læringsudbytte i form af elevers opnåede og målbare viden. Reviewet her vil give indblik i og overblik over den forskningslitteratur, som dokumenterer, hvordan havekonteksten kan have indflydelse på det sociale og identitetsrelaterede udbytte, som ses i forbindelse med mange haveprojekter for børn og unge. Det overordnede reviewspørgsmål er:
Hvad kan havekonteksten pædagogisk og læringsmæssigt tilbyde i forhold til sociale kompetencer og identitetsdannelse?
Reviewet er baseret på litteratursøgning i databaserne British education Index, ERIC, Proquest, Proquest Documents, PsycARTICLES, PsycInfo, Sage Knowledge, Sociological abstracts og google scholar, mens et enkelt studie er fundet gennem forskere på Århus Universitet. Der blev læst abstracts for 120 tekster, hvoraf 36 gik videre til fuldtekstlæsning, mens 18 studier blev inddraget i reviewet.
Gennemgangen af de inddragede tekster er struktureret tematisk i temaerne:
• Udsatte grupper
• Fællesskab
• Forståelse for sundhed, natur og miljø
• Identitet
• Handlekompetence
På baggrund af gennemgangen konkluderer vi, at havekonteksten som ramme i skole- og/eller community-sammenhæng har noget særligt at tilbyde. Litteraturen viser, at både fællesskab og praktisk havearbejde med fælles formål styrker deltagernes sociale kompetencer og påvirker måden, hvorpå de opfatter sig selv i relation til andre og til naturen. Haverammen kan gennem sin karakter af fællesskab og fælles ansvar for dyrkning og pasning af levende organismer tilbyde en særlig kombination af pædagogiske faktorer af menneskelig og materiel karakter, som påvirker individuel identitetsdannelse og sociale kompetencer i positiv retning. Dette understreges af gennemgående fund omkring individers styrkede tro på egne evner som følge af deltagelse i skole- og communityhaver.
Original language | Danish |
---|
Place of publication | København |
---|---|
Publisher | Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet |
Edition | 1 |
Number of pages | 29 |
ISBN (Print) | 978-87-7684-823-1 |
Commissioning body | University College London |
Publication status | Published - May 2014 |
Projects
- 3 Finished
-
Udeskole og fagintegration
Wistoft, K. (Project manager) & Højgaard Christensen, J. (Participant)
01/02/2017 → 31/12/2017
Project: Research
-
Haver til Maver. Udbredelse af et gastronomisk skolehaveprojekt
Wistoft, K. (Participant)
01/01/2014 → 31/07/2017
Project: Research
File -
'Haver til Maver'. Forskningsbasering og pædagogisk evaluering af eksisterende pædagogisk program.
Wistoft, K. (Participant) & Roed Otte, C. (Participant)
01/09/2010 → 31/03/2012
Project: Research
File
Research output
- 1 Paper
-
Perspectives from the Danish school garden movement: - with outdoor taste education as an example
Wistoft, K., Nielsen, M. K. & Dyg, P. M., 20 Apr 2019.Research output: Contribution to conference › Paper › Research › peer-review
Activities
-
Outdoor Taste Education
Wistoft, K. (Lecturer) & Nielsen, M. K. (Lecturer)
16 May 2019Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution
File -
Griffin Longley
Wistoft, K. (Host) & Nielsen, M. K. (Host)
22 Apr 2019 → 26 Apr 2019Activity: Hosting a visitor types › Hosting an academic visitor
-
Børn Gror i Natur
Wistoft, K. (Speaker)
31 May 2018Activity: Participating in or organising an event types › Participation in or organisation of workshop, seminar or course
Press/Media
-
-
-
Skolehaven - et frium fuldt af læring
Wistoft, K.
12/05/2016
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media