Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skakmat: forældrepositioner i skole-hjem-samarbejdet omkring mobning

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Nina Hein, Denmark
Når børn har problemer med mobning i skolen, har de ofte brug for de voksnes hjælp. Mange børn får hjælp af deres lærere, deres forældre eller af disse voksnes samarbejde. Men i mange tilfælde får børnene ikke den hjælp de har brug for, selvom de faktisk beder om den, og selvom alle involverede voksne har oprigtige intentioner om at hjælpe. Samarbejdet mellem forældre og skole i forbindelse med mobning synes at have en tendens til at producere en dialog, som efterlader både lærere og forældre i afmagtspositioner, der risikerer at forværre det udsatte barns sociale situation i skolen yderligere. Artiklen her giver et bud på, hvordan vi kan forstå de dynamikker i skole/hjem-samarbejdet omkring mobning, der synes at gøre dette samarbejde decideret kontraproduktivt i forhold til sit formål.
Original languageDanish
Title of host publicationNye perspektiver på mobning
EditorsHelle Rabøl Hansen, Dorte Marie Søndergaard
Number of pages8
Place of publicationHerfølge
PublisherSkolepsykologi
Publication year2014
Pages56-62
ISBN (print)9788790650452
Publication statusPublished - 2014
SeriesDen blå serie
Number31
ISSN0901-5078
SeriesPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
NumberTemanummer
Volume51
ISSN1903-0002

    Research areas

  • Mobning, Forældre/Forældresamarbejde, Skole-hjem-samarbejde, Grundskole

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 84632737