Situeret interesse i biologi

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingArticle in proceedingsResearchpeer-review

    Abstract

    Interesse hævdes at spille en vigtig rolle i læring. Med udgangspunkt i interesseteori og situeret læring har jeg foretaget et studium i en gymnasieklasse med biologi på højt niveau, med henblik på at identificere hvilke forhold der har betydning for hvad der fanger elevers interesse. Jeg har anvendt etnografisk inspirerede metoder, og resultaterne viser at forhold som meningsfuldhed, socialt fællesskab, hands-on, autenticitet, 'event'- og 'ahaoplevelser' har betydning for hvorfor elever oplevede de præsenterede biologiforsøg som interessante.
    Original languageDanish
    Title of host publicationNaturfagsdidaktikkens mange facetter : Proceedings fra Det 8. nordiske Forskersymposium om undervisning i naturfag
    EditorsLisbeth Bering, Jens Dolin, Lars Brian Krogh, Jan Sølberg, Helene Sørensen, Rie Troelsen
    Number of pages7
    PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsforlag
    Publication date2006
    Pages285-291
    ISBN (Print)87-7684-087-5
    Publication statusPublished - 2006
    EventSitueret interesse i biologi -
    Duration: 17 Dec 2010 → …

    Conference

    ConferenceSitueret interesse i biologi
    Period17/12/2010 → …

    Cite this