Abstract
Interesse hævdes at spille en vigtig rolle i læring. Med udgangspunkt i interesseteori og situeret læring har jeg foretaget et studium i en gymnasieklasse med biologi på højt niveau, med henblik på at identificere hvilke forhold der har betydning for hvad der fanger elevers interesse. Jeg har anvendt etnografisk inspirerede metoder, og resultaterne viser at forhold som meningsfuldhed, socialt fællesskab, hands-on, autenticitet, 'event'- og 'ahaoplevelser' har betydning for hvorfor elever oplevede de præsenterede biologiforsøg som interessante.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Naturfagsdidaktikkens mange facetter : Proceedings fra Det 8. nordiske Forskersymposium om undervisning i naturfag |
Editors | Lisbeth Bering, Jens Dolin, Lars Brian Krogh, Jan Sølberg, Helene Sørensen, Rie Troelsen |
Number of pages | 7 |
Publisher | Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag |
Publication date | 2006 |
Pages | 285-291 |
ISBN (Print) | 87-7684-087-5 |
Publication status | Published - 2006 |
Event | Situeret interesse i biologi - Duration: 17 Dec 2010 → … |
Conference
Conference | Situeret interesse i biologi |
---|---|
Period | 17/12/2010 → … |