Projects per year
Abstract
Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis. God undervisning defineres i artiklen som projektorienteret, scenariebaseret situationsdidaktik, hvor fagligheden anvendes og diskuteres udforskende, både inden for og uden for skolen. Den første udfordring i casen set med dette teoretiske afsæt er de kommunikations- og faglighedsformer, som karakteriserer traditionel undervisning, dvs. elementbaseret faglighed og IRF-domineret interaktion (læreren Initierer, eleven Responderer, og læreren giver Feedback). Den anden udfordring, den projektorienterede undervisnings kendte tendens til manglende faglig fordybelse, imødekommes i casen med orienteret autonomi gennem vurderingsfokus. Artiklen undersøger dermed situationsdidaktik med orienteret autonomi og vurderingsfokus som redskaber til at forstå og transformere teori om god undervisning til god praksis.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Didaktiske destinationer : 12 bidrag til danskfagets didaktik |
Editors | Helle Rørbech |
Number of pages | 18 |
Place of publication | København |
Publisher | Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet |
Publication date | 2013 |
Pages | 117-134 |
ISBN (Print) | 9788776848835 |
Publication status | Published - 2013 |
Series | Cursiv |
---|---|
Number | 12 |
ISSN | 1901-8878 |
Keywords
- Grundskole
- Didaktik
- Almen didaktik
Projects
- 1 Finished
-
Lærerkompetenceudvikling i relation til digitalisering og it-fagdidaktisk praksis i dansk i udskolingen - et interventionsforskningsprojekt
Fougt, S. S. (Participant)
01/09/2012 → 31/08/2015
Project: Research
File