Self-efficacy of undergraduate dental students in Endodontics within Aarhus and Amsterdam

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

DOI

Formål: At undersøge om self-efficacy (tiltro til egne evner) hos tandlægestuderende er forbundet med omfanget af endodontisk uddannelse. Data blev indsamlet fra tre endodontiske programmer på to universiteter: Aarhus Universitet (AU), Danmark og Akademisk Center for Tandpleje Amsterdam (ACTA), Holland. Lige før deres eksamen i 2016 eller 2017 udfyldte studerende et spørgeskema der indeholdt den endodontiske generelle self-efficacy skala og spørgsmål om deres evaluering af deres uddannelse i endodonti. Oplysningerne om antal og type rodkanalbehandlinger som studerende havde udført på patienter blev indsamlet fra administrationssystemer til tandklinikker. Data blev analyseret ved hjælp af ikke-parametriske test og multiple regression analyser.

Resultater Medianantallet af behandlede rodkanaler på patienter pr. studerende var 5 i standardprogrammet ved ACTA, 10 i AU og 14,5 i EU udvidet program hos ACTA. Studerendes self-efficacy blev øget med antallet af behandlede rodkanaler. Men genbehandlinger og rodkanalbehandlinger i
molarer var negativt forbundet med self-efficacy. Alle studerende ønskede sig mere erfaring med at udføre
rodkanalbehandling på patienter.

Konklusioner Den endodontiske self-efficacy hos studerende fra standardprogrammerne for de to deltagende universiteterne var sammenlignelige. Studerendes selveffektivitet blev mest påvirket af deres kliniske erfaring når de udfører rodkanalbehandling. Det ser ud til at jo flere rodkanalbehandlinger studerende udfører på patienter, jo større er deres self-efficacy ved graduering. Dog kan behandling af vanskelige tilfælde (molarer og genbehandlinger) reducere de studerendes self-efficacy.
Original languageEnglish
JournalInternational Endodontic Journal
Volume53
Issue2
Pages (from-to)276-284
Number of pages9
ISSN0143-2885
DOIs
Publication statusPublished - Feb 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 169242850