Seksualundervisning i skolen: historie, kontekst og didaktik

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterEducationpeer-review

  • Line Anne Roien
  • ,
  • Venka Simovska
  • Christian Graugaard, Department of Clinical Medicine, Center for Sexology Research, Aalborg University, Aalborg, Denmark., Denmark
Børn og unge vokser i dag op i samfund karakteriseret ved kompleksitet og pluralisering, og dette rejser en række udfordringer relateret til deres seksuelle sundhed, generelle trivsel og demokratiske dannelse. Skolernes obligatoriske seksualundervisning kan på denne baggrund siges at være vigtigere end nogensinde før – og alligevel forekommer emnet både klemt og glemt i en skolehverdag, hvor de færreste lærere og pædagoger er særligt uddannede til at varetage undervisning om seksualitet, køn, krop og følelser. Denne bogs primære ærinde er at bidrage til udviklingen af seksualundervisningens faglighed og didaktik, og i det indledende kapitel slår vi tonen an og præsenterer en række af de temaer, teorier og pædagogiske handlemuligheder, som udfoldes yderligere i bogens øvrige kapitler.
Original languageDanish
Title of host publicationSeksualitet, skole og samfund : kritiske perspektiver på seksualundervisning
EditorsLine Anne Roien, Venka Simovska, Christian Graugaard
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2018
Pages13-37
Chapter1
ISBN (print)978-87-412-6052-5
Publication statusPublished - 2018

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 121100634