Scenariedidaktik i matematik: et overblik

Morten Misfeldt, Morten Blomhøj, Bent Lindhardt, Dorte Moeskær Larsen, Mikael Skånstrøm

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Abstract
Dette overblikskapitel undersøger forskellige tilgange til matematikundervisning, som er relateret til scenariedidaktik. Vores udgangspunkt er, at scenariedidaktik ligger i forlængelse af en række matematikdidaktiske tilgange, og at bidraget fra scenariedidaktik består i at give et sprog til at se på tværs af disse og skærpe opmærksomheden på indlevelse, forestillinger og tværfaglighed i velafprøvede koncepter for matematikundervisning. Efter en generel karakteristik af scenariedidaktisk matematikundervisning går vi i dybden med fire udvalgte matematikdidaktiske tilgange og deres relation til scenariedidaktikken. Denne gennemgang danner udgangspunkt for en diskussion af fire aspekter, som man som lærer med fordel kan være opmærksom på i arbejdet med scenariedidaktisk matematikundervisning, og hvor de forskellige matematikdidaktiske traditioner kommer med gode, men forskellige bud. Disse aspekter er 1) tidslig strukturering af arbejdet, 2) fokus på processer og kompetencer eller på indhold, 3) hvordan og hvor tydeligt det matematikfaglige domæne er til stede, og 4) hvilke typer af realisme og autenticitet der prioriteres i undervisningen.
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog i Scenariedidaktik
EditorsSimon Skov Fougt
Place of publicationÅrhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2022
Pages172-189
Chapter11
ISBN (Print)978 87 7219 644 2
Publication statusPublished - 2022

Cite this