Samtalekompetencer: - som grundlag for undervisning i mundtligt dansk

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleCommunication

    Abstract

    I FOKUS nr. 51 er der en artikel af Kirsten Andersen om “Mundtlighed”. Min artikel følger op på Andersens artikel og bygger ligesom den på det grundsynspunkt at talesproget bør betragtes som et sprog i sin egen ret. Jeg tager dog en lidt anden vinkel idet jeg undlader den sammenligning med skrift- sproget som allerede findes i Andersens artikel (og andre steder). Jeg springer i stedet direkte til et spørgsmål som forekommer mig centralt for dem der underviser i dansk som andetsprog: Hvad er det vi kan når vi kan samtale på dansk? Med andre ord, hvori består den samtalekompetence som kursister skal have for at kunne begå sig i danske samtaler. Jeg koncentrerer mig om nogle af de samtalekompetencer som jeg mener ofte bliver overset. Min gennemgang støtter sig til samtaleeksempler fra en offentligt tilgængelig samtalebank. Det at jeg på den måde bruger et nemt tilgængelig materiale, gør også at læseren selv kan få syn for sagn og arbejde videre med samtalesprog i sin egen undervisning.
    Original languageDanish
    JournalFokus - på dansk som andetsprog for voksne
    Volume53
    Pages (from-to)11-18
    Number of pages8
    Publication statusPublished - 2011

    Cite this