’Samfundet har taget mig’: Et figurationsperspektiv på forældreskab blandt andengenerations minoritetsdanske forældre

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Baseret på livshistorieinterviews og feltarbejde blandt den nye andengeneration af minori-tetsdanske forældre, undersøger denne artikel, hvordan man kan forklare en række forskelle i forældreskab, som disse forældre påpeger mellem sig selv og førstegenerations-minoritetsdanske forældre. Andengenerationsforældrene oplever, at de, sammenlignet med deres egne forældre og nutidige førstegenerationsforældre, har et mere ’engageret’ forhold til deres børn og deres skolegang, hvilket får dem til at føle sig formet af det danske sam-fund. For at forstå disse generationelle forandringer, anvender artiklen Norbert Elias’ figu-rationsteori til at belyse historiske ændringer og nuværende kendetegn ved forholdet mellem stat, skole, børn og forældre, som former den danske ’stat-skolefiguration’. Den udforsker, hvordan andengenerationsforældres indvikling i denne stat-skolefigurations net af indbyrdes afhængighed - først som børn og senere som forældre - gør det nødvendigt, men også me-ningsfuldt for dem at engagere sig i det ’intensive forældreskab’, som forventes i danske skoler. For disse forældre har det dog karakter af et ’intensivt minoritetsforældreskab’, da de på baggrund af deres egne erfaringer som minoritetsbørn i den danske skole, beskytter deres børn mod negativ påvirkning og diskrimination, og tager en rolle som kulturformidlere i forhold til førstegenerationsforældrene
Original languageDanish
JournalNordiske Udkast
Volume52
Issue2
Number of pages27
ISSN1396-3953
Publication statusPublished - 31 Dec 2024

Cite this