Rum og undervisningsformer

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingReport chapterResearch

Standard

Rum og undervisningsformer. / Keiding, Tina Bering.

Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. ed. / Sebastian Horst; Morten Misfeldt. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, 2010. p. 33-46.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingReport chapterResearch

Harvard

Keiding, TB 2010, Rum og undervisningsformer. in S Horst & M Misfeldt (eds), Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, København, pp. 33-46.

APA

Keiding, T. B. (2010). Rum og undervisningsformer. In S. Horst, & M. Misfeldt (Eds.), Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport (pp. 33-46). Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

CBE

Keiding TB. 2010. Rum og undervisningsformer. Horst S, Misfeldt M, editors. In Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. pp. 33-46.

MLA

Keiding, Tina Bering "Rum og undervisningsformer". and Horst, Sebastian Misfeldt, Morten (editors). Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. 2010, 33-46.

Vancouver

Keiding TB. Rum og undervisningsformer. In Horst S, Misfeldt M, editors, Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. 2010. p. 33-46

Author

Keiding, Tina Bering. / Rum og undervisningsformer. Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet: baggrundsrapport. editor / Sebastian Horst ; Morten Misfeldt. København : Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, 2010. pp. 33-46

Bibtex

@inbook{f58747f0352511dfa477000ea68e967b,
title = "Rum og undervisningsformer",
abstract = "Med afs{\ae}t i didaktisk/p{\ae}dagogisk forskning og danske og internationale erfaringer med uddannelsesbyggeri giver denne baggrundsrapport et overblik over, hvad der er afg{\o}rende for et godt undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne underst{\o}tte. K{\o}benhavns Universitet (KU) st{\aa}r i de kommende {\aa}r over for et omfattende antal ny- og ombygninger, som kommer til at ber{\o}re alle universitetets otte fakulteter. Samlet set har de vedtagne og finansierede, men endnu ikke gennemf{\o}rte byggeaktiviteter et omfang p{\aa} ca. 4,9 mia. Undervisning er sammen med forskning og formidling en af KU's tre kernekompetencer. Men hvordan sikres det, at undervisningsmilj{\o}erne i disse byggerier ogs{\aa} kommer til at afspejle den nyeste viden om, hvordan man l{\ae}rer bedst?Denne publikation giver et overblik over, hvad der er afg{\o}rende for et godt fysisk undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne underst{\o}tte. Med udgangspunkt i didaktisk og p{\ae}dagogisk forskning samt danske og internationale erfaringer med byggeri af uddannelsesinstitutioner giver publikationen et kvalificeret afs{\ae}t for debatten om hvad vi m{\aa} forlange af fremtidens fysiske undervisningsmilj{\o}.Det prim{\ae}re form{\aa}l med publikationen er at kvalificere KU's fremtidige investeringer i forbindelse med planl{\ae}gning af nybyggerier og ved omdannelse af utidssvarende undervisningsmilj{\o}er. Publikationen skal bruges som en v{\ae}rkt{\o}jskasse, der skal kl{\ae}de ledelse, brugergrupper, planl{\ae}ggere, arkitekter og andre besk{\ae}ftiget med undervisningsmilj{\o}et p{\aa} til bedre at kunne beskrive, hvordan KU's fremtidige undervisningsmilj{\o} skal se ud, s{\aa} det bedst muligt underst{\o}tter l{\ae}ring.Rapporten er udarbejdet af en projektgruppe med deltagelse fra Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) p{\aa} KU og Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (DPU‐AU), samt SBI (Aalborg Universitet).Kapitel 1 er skrevet af Jens Dolin og Sebastian Horst, begge IND. Dette kapitel tager afs{\ae}t i hvad der er karakteristisk for universitetsuddannelser og fors{\o}ger herudfra at udlede hvilke krav der m{\aa} stilles til et godt fysisk undervisningsmilj{\o}.Kapitel 2, der er skrevet af Morten Misfeldt, DPU/AU, opridser situationen omkring brug af it i universitetsuddannelser og hvilke anbefalinger dette giver i forhold til it-integrationen i de fysiske rammer.I kapitel 3 skrevet af Tina Bering Keiding, DPU/AU, fokuseres der p{\aa} det enkelte undervisningsrum og p{\aa} hvordan forskellige udformninger af dette kan v{\ae}re med til at underst{\o}tte forskellige former for undervisning.Kapitel 4, som har Inge Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut, som forfatter, indeholder en r{\ae}kke eksempler p{\aa} inspirerende undervisningsmilj{\o}er udvalgt ud fra de to principper funktionalitet og faglig invitation.Rapporten indeholder ogs{\aa} en r{\ae}kke bokse med eksempler fra udenlandske institutioner som illustrerer rapportens anbefalinger. Disse er fundet og skrevet af Kjeld Bagger Laursen og Lise Degn, begge IND",
keywords = "Universitetsbyggeri, undervisningsformer",
author = "Keiding, {Tina Bering}",
note = "Forlag: Udgivet marts 2010 af Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet & Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Universitet",
year = "2010",
language = "Dansk",
pages = "33--46",
editor = "Sebastian Horst and Morten Misfeldt",
booktitle = "Fremtidens undervisningsmilj{\o} p{\aa} universitetet",
publisher = "Danmarks P{\ae}dagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Rum og undervisningsformer

AU - Keiding, Tina Bering

N1 - Forlag: Udgivet marts 2010 af Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet & Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Universitet

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Med afsæt i didaktisk/pædagogisk forskning og danske og internationale erfaringer med uddannelsesbyggeri giver denne baggrundsrapport et overblik over, hvad der er afgørende for et godt undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Københavns Universitet (KU) står i de kommende år over for et omfattende antal ny- og ombygninger, som kommer til at berøre alle universitetets otte fakulteter. Samlet set har de vedtagne og finansierede, men endnu ikke gennemførte byggeaktiviteter et omfang på ca. 4,9 mia. Undervisning er sammen med forskning og formidling en af KU's tre kernekompetencer. Men hvordan sikres det, at undervisningsmiljøerne i disse byggerier også kommer til at afspejle den nyeste viden om, hvordan man lærer bedst?Denne publikation giver et overblik over, hvad der er afgørende for et godt fysisk undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Med udgangspunkt i didaktisk og pædagogisk forskning samt danske og internationale erfaringer med byggeri af uddannelsesinstitutioner giver publikationen et kvalificeret afsæt for debatten om hvad vi må forlange af fremtidens fysiske undervisningsmiljø.Det primære formål med publikationen er at kvalificere KU's fremtidige investeringer i forbindelse med planlægning af nybyggerier og ved omdannelse af utidssvarende undervisningsmiljøer. Publikationen skal bruges som en værktøjskasse, der skal klæde ledelse, brugergrupper, planlæggere, arkitekter og andre beskæftiget med undervisningsmiljøet på til bedre at kunne beskrive, hvordan KU's fremtidige undervisningsmiljø skal se ud, så det bedst muligt understøtter læring.Rapporten er udarbejdet af en projektgruppe med deltagelse fra Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) på KU og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (DPU‐AU), samt SBI (Aalborg Universitet).Kapitel 1 er skrevet af Jens Dolin og Sebastian Horst, begge IND. Dette kapitel tager afsæt i hvad der er karakteristisk for universitetsuddannelser og forsøger herudfra at udlede hvilke krav der må stilles til et godt fysisk undervisningsmiljø.Kapitel 2, der er skrevet af Morten Misfeldt, DPU/AU, opridser situationen omkring brug af it i universitetsuddannelser og hvilke anbefalinger dette giver i forhold til it-integrationen i de fysiske rammer.I kapitel 3 skrevet af Tina Bering Keiding, DPU/AU, fokuseres der på det enkelte undervisningsrum og på hvordan forskellige udformninger af dette kan være med til at understøtte forskellige former for undervisning.Kapitel 4, som har Inge Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut, som forfatter, indeholder en række eksempler på inspirerende undervisningsmiljøer udvalgt ud fra de to principper funktionalitet og faglig invitation.Rapporten indeholder også en række bokse med eksempler fra udenlandske institutioner som illustrerer rapportens anbefalinger. Disse er fundet og skrevet af Kjeld Bagger Laursen og Lise Degn, begge IND

AB - Med afsæt i didaktisk/pædagogisk forskning og danske og internationale erfaringer med uddannelsesbyggeri giver denne baggrundsrapport et overblik over, hvad der er afgørende for et godt undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Københavns Universitet (KU) står i de kommende år over for et omfattende antal ny- og ombygninger, som kommer til at berøre alle universitetets otte fakulteter. Samlet set har de vedtagne og finansierede, men endnu ikke gennemførte byggeaktiviteter et omfang på ca. 4,9 mia. Undervisning er sammen med forskning og formidling en af KU's tre kernekompetencer. Men hvordan sikres det, at undervisningsmiljøerne i disse byggerier også kommer til at afspejle den nyeste viden om, hvordan man lærer bedst?Denne publikation giver et overblik over, hvad der er afgørende for et godt fysisk undervisningsmiljø på universitetet, og hvad de fysiske rammer derfor skal kunne understøtte. Med udgangspunkt i didaktisk og pædagogisk forskning samt danske og internationale erfaringer med byggeri af uddannelsesinstitutioner giver publikationen et kvalificeret afsæt for debatten om hvad vi må forlange af fremtidens fysiske undervisningsmiljø.Det primære formål med publikationen er at kvalificere KU's fremtidige investeringer i forbindelse med planlægning af nybyggerier og ved omdannelse af utidssvarende undervisningsmiljøer. Publikationen skal bruges som en værktøjskasse, der skal klæde ledelse, brugergrupper, planlæggere, arkitekter og andre beskæftiget med undervisningsmiljøet på til bedre at kunne beskrive, hvordan KU's fremtidige undervisningsmiljø skal se ud, så det bedst muligt understøtter læring.Rapporten er udarbejdet af en projektgruppe med deltagelse fra Institut for Naturfagenes Didaktik (IND) på KU og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (DPU‐AU), samt SBI (Aalborg Universitet).Kapitel 1 er skrevet af Jens Dolin og Sebastian Horst, begge IND. Dette kapitel tager afsæt i hvad der er karakteristisk for universitetsuddannelser og forsøger herudfra at udlede hvilke krav der må stilles til et godt fysisk undervisningsmiljø.Kapitel 2, der er skrevet af Morten Misfeldt, DPU/AU, opridser situationen omkring brug af it i universitetsuddannelser og hvilke anbefalinger dette giver i forhold til it-integrationen i de fysiske rammer.I kapitel 3 skrevet af Tina Bering Keiding, DPU/AU, fokuseres der på det enkelte undervisningsrum og på hvordan forskellige udformninger af dette kan være med til at understøtte forskellige former for undervisning.Kapitel 4, som har Inge Mette Kirkeby, Statens Byggeforskningsinstitut, som forfatter, indeholder en række eksempler på inspirerende undervisningsmiljøer udvalgt ud fra de to principper funktionalitet og faglig invitation.Rapporten indeholder også en række bokse med eksempler fra udenlandske institutioner som illustrerer rapportens anbefalinger. Disse er fundet og skrevet af Kjeld Bagger Laursen og Lise Degn, begge IND

KW - Universitetsbyggeri

KW - undervisningsformer

M3 - Bidrag til rapport

SP - 33

EP - 46

BT - Fremtidens undervisningsmiljø på universitetet

A2 - Horst, Sebastian

A2 - Misfeldt, Morten

PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

CY - København

ER -