Retoriske strategier som led i mere effektiv vejledning

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

156 Downloads (Pure)

Abstract

Både vejledere og studerende er pressede af studiefremdriftsreformen og nedskæringer, og det betyder bl.a., at der ikke længere er tid til, at vejledere kan oplære de studerende i at skrive akademisk. For nogle studerende er det et problem. De oplever alle mulige vanskeligheder med akademisk skrivning, og de er ofte udfordrende og tidskrævende at vejlede. Erfaringer med at undervise og vejlede studerende med skrivevanskeligheder i retorik viser, at de bliver mere selvhjulpne skrivere, når de forstår 1) hvad det vil sige at være i en skriveproces 2) hvad kommunikationssituationen for en akademisk opgave er 3) at en akademisk opgave er en argumenterende tekst. Hensigten med artiklen er at give faglige vejledere indsigt i den elementære retorik, som de med fordel kan tage med i deres vejledning, og artiklen indeholder tre konkrete eksempler på, hvordan de kan vejlede hhv. Susanne som får skrevet alt for lidt, Karsten som skriver svært tilgængeligt og Anders som ikke kan finde den akademiske tone.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume12
Issue22
Pages (from-to)64 -74
Number of pages10
ISSN1901-5089
Publication statusPublished - 2017

Cite this