Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Standard

Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen : Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. / Linneberg, Mai Skjøtt; Nørreklit, Hanne; Schröder, Philipp J.H.

De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. ed. / Bøje Larsen; Hein Helle Hedegaard. Kbh. : Djøf Forlag, 2007. p. 93-122.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Harvard

Linneberg, MS, Nørreklit, H & Schröder, PJH 2007, Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. in B Larsen & HH Hedegaard (eds), De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. Djøf Forlag, Kbh., pp. 93-122.

APA

Linneberg, M. S., Nørreklit, H., & Schröder, P. J. H. (2007). Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. In B. Larsen, & H. H. Hedegaard (Eds.), De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede (pp. 93-122). Djøf Forlag.

CBE

Linneberg MS, Nørreklit H, Schröder PJH. 2007. Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. Larsen B, Hedegaard HH, editors. In De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. Kbh.: Djøf Forlag. pp. 93-122.

MLA

Linneberg, Mai Skjøtt, Hanne Nørreklit, and Philipp J.H. Schröder "Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte". and Larsen, Bøje Hedegaard, Hein Helle (editors). De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. Kbh.: Djøf Forlag. 2007, 93-122.

Vancouver

Linneberg MS, Nørreklit H, Schröder PJH. Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. In Larsen B, Hedegaard HH, editors, De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. Kbh.: Djøf Forlag. 2007. p. 93-122

Author

Linneberg, Mai Skjøtt ; Nørreklit, Hanne ; Schröder, Philipp J.H. / Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen : Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte. De nye professionelle: Fremtidens roller for de veluddannede. editor / Bøje Larsen ; Hein Helle Hedegaard. Kbh. : Djøf Forlag, 2007. pp. 93-122

Bibtex

@inbook{e299cce0aba711db965d000ea68e967b,
title = "Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen: Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte",
abstract = "Det grundl{\ae}ggende sp{\o}rgsm{\aa}l, der stilles i dette kapitel omhandler, hvordan man kan styre allokeringen af ressourcer til forskningen uden at h{\ae}mme motivationen og dermed s{\ae}tte innovationspotentialet p{\aa} spil. Analysen tager sit afs{\ae}t i {\o}konomisk tankegang om markedssvigt. Den fokuserer dermed p{\aa}, hvordan to l{\o}sninger i form af dels professionsstyring og dels udviklingskontrakten, der skaber et imiteret marked, kan danne basis for ressourceallokering af forskningsmidler. Dette indeb{\ae}rer ogs{\aa} en gennemgang af fordele og ulemper ved de to styreformer. I kapitlet fremf{\o}res det, at forskningsprofessionen er blevet sv{\ae}kket i universiteternes transformation fra dannelsesinstitution til udannelsesinstitution. Dette bevirker, at tilliden til universiteternes professionsbaserede selvstyring forsvinder og udviklingskontrakten er blevet sat i stedet. Udviklingskontrakterne kan dog ikke l{\o}se samtlige problemstillinger omkring markedssvigt i forbindelse med forskning. Kontrakterne kan imidlertid v{\ae}re effektive som disciplineringsteknikker men risikerer at standardiserer forskningen og derved virke begr{\ae}nsende p{\aa} innovationen. Kapitlet diskuterer afslutningsvist dette dilemma.",
author = "Linneberg, {Mai Skj{\o}tt} and Hanne N{\o}rreklit and Schr{\"o}der, {Philipp J.H.}",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "8757415595",
pages = "93--122",
editor = "B{\o}je Larsen and Hedegaard, {Hein Helle}",
booktitle = "De nye professionelle",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Profession versus udviklingskontrakter i samfundsvidenskabelig forskningen

T2 - Baggrund & konsekvenser ved et paradigmeskifte

AU - Linneberg, Mai Skjøtt

AU - Nørreklit, Hanne

AU - Schröder, Philipp J.H.

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Det grundlæggende spørgsmål, der stilles i dette kapitel omhandler, hvordan man kan styre allokeringen af ressourcer til forskningen uden at hæmme motivationen og dermed sætte innovationspotentialet på spil. Analysen tager sit afsæt i økonomisk tankegang om markedssvigt. Den fokuserer dermed på, hvordan to løsninger i form af dels professionsstyring og dels udviklingskontrakten, der skaber et imiteret marked, kan danne basis for ressourceallokering af forskningsmidler. Dette indebærer også en gennemgang af fordele og ulemper ved de to styreformer. I kapitlet fremføres det, at forskningsprofessionen er blevet svækket i universiteternes transformation fra dannelsesinstitution til udannelsesinstitution. Dette bevirker, at tilliden til universiteternes professionsbaserede selvstyring forsvinder og udviklingskontrakten er blevet sat i stedet. Udviklingskontrakterne kan dog ikke løse samtlige problemstillinger omkring markedssvigt i forbindelse med forskning. Kontrakterne kan imidlertid være effektive som disciplineringsteknikker men risikerer at standardiserer forskningen og derved virke begrænsende på innovationen. Kapitlet diskuterer afslutningsvist dette dilemma.

AB - Det grundlæggende spørgsmål, der stilles i dette kapitel omhandler, hvordan man kan styre allokeringen af ressourcer til forskningen uden at hæmme motivationen og dermed sætte innovationspotentialet på spil. Analysen tager sit afsæt i økonomisk tankegang om markedssvigt. Den fokuserer dermed på, hvordan to løsninger i form af dels professionsstyring og dels udviklingskontrakten, der skaber et imiteret marked, kan danne basis for ressourceallokering af forskningsmidler. Dette indebærer også en gennemgang af fordele og ulemper ved de to styreformer. I kapitlet fremføres det, at forskningsprofessionen er blevet svækket i universiteternes transformation fra dannelsesinstitution til udannelsesinstitution. Dette bevirker, at tilliden til universiteternes professionsbaserede selvstyring forsvinder og udviklingskontrakten er blevet sat i stedet. Udviklingskontrakterne kan dog ikke løse samtlige problemstillinger omkring markedssvigt i forbindelse med forskning. Kontrakterne kan imidlertid være effektive som disciplineringsteknikker men risikerer at standardiserer forskningen og derved virke begrænsende på innovationen. Kapitlet diskuterer afslutningsvist dette dilemma.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 8757415595

SP - 93

EP - 122

BT - De nye professionelle

A2 - Larsen, Bøje

A2 - Hedegaard, Hein Helle

PB - Djøf Forlag

CY - Kbh.

ER -