Praksisintegreret undervisning

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

På alle uddannelser arbejder undervisere med, at undervisningen får en betydning for den studerende og dennes professionelle virke. På professionsbacheloruddannelserne er der imidlertid skrevet meget begrænset om didaktikken heri, og jeg vil i dette kapitel derfor komme med forslag til, hvordan en sådan didaktik kan begribes, ved at tage udgangspunkt i kernen i uddannelserne, nemlig relationer mellem teori og praksis. Teori og praksis er ikke blot vidensformer, men også kulturelle former, og i det lys ligger vanskelighederne ved at relatere teori og praksis til hinanden i at forstå, hvordan forskellige teori- og praksisforståelser relaterer sig til hinanden (Carr 1986). Teori og praksis som et didaktisk værktøj handler dels om at blive bevidst om egne forståelser af relationerne mellem teori og praksis (retrospektiv proces) og dels blive inspireret til at planlægge, gennemføre og evaluere fremtidig undervisning med bevidste valg af, hvordan der i undervisningen skal arbejdes med teori- og praksisrelationer (prospektiv proces). Det vil jeg i dette kapitel udfolde nærmere gennem en case og en række modeller, som anvendes til at analysere casen.
Original languageDanish
Title of host publicationUndervisning på professionsuddannelser
EditorsVibeke Damlund
Number of pages22
Place of publicationKøbenhavn
PublisherMunksgaard
Publication date22 Jun 2018
Pages59-80
Chapter3
ISBN (Print)978-87-628-1837-8
Publication statusPublished - 22 Jun 2018
EventSammen om Københavns Professionshøjskole - Campus Carlsberg, København, Denmark
Duration: 8 Jun 2018 → …
http://ipaper.ipapercms.dk/ProfessionshoejskolenMetropol/sammen-om-kp/?page=6

Workshop

WorkshopSammen om Københavns Professionshøjskole
LocationCampus Carlsberg
Country/TerritoryDenmark
CityKøbenhavn
Period08/06/2018 → …
Internet address

Cite this