Praksisfaglighed gennem åben skole: at forbinde teori og praksis via æstetisk erfaring

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Abstract

I kapitlet argumenterer vi for at forstå praksisfaglighed som en måde at forbinde teori og praksis gennem æstetiske erfaringer. Vi peger på at praksisfaglighed knytter sig til allerede eksisterende didaktiske tilgange, hvoraf åben skole tilbyder nogle særlige muligheder. Vi viser, at i åben skole omsluttes eleven af et fag ved at besøge et sted fx en virksomhed, og at stedet stimulerer eleven til at se både praktiske og teoretiske perspektiver i faget. Dette præsenteres gennem en case fra et åben skole forløb, hvor en klasse deltager i en fotoworkshop arrangeret af KØS - Museum for kunst i det offentlige rum.
Original languageDanish
Title of host publicationPraksisfaglighed i skolen
EditorsAndreas Rasch-Christensen
Place of publicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2023
Pages187-202
Chapter11
ISBN (Print)9788772343013
Publication statusPublished - 2023
  • Æstetisk dannelse

    Knudsen, L. E. D. & Sattrup, L., Feb 2024, Om dannelse: I skole og læreruddannelse. Løw, O. & Jensen, E. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 149-164

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Introduction: A Scandinavian perspective on teacher and teaching quality and teacher ethics

    Wiberg, M. & Knudsen, L. E. D., 2024, Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. Knudsen, L. E. D., Wiberg, M., Petersen, K. B. & Haastrup, L. (eds.). London: Routledge, p. 1-16 16 p. (Routledge Research in Teacher Education).

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Out of the Museum Into the Art

    Sattrup, L. & Knudsen, L. E. D., Jun 2024, Propositions for Museum Education: International Art Educators in Conversation. Sinner, A., Osler, P. & White, B. (eds.). Bristol: Intellect, p. 207-220 (Artwork Scholarship: International Perspectives in Education).

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Cite this