Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review. / Steen, Natasja; Madsen, Matilde Stenhøj; Højgaard, Tomas.

In: Nordic Studies in Mathematics Education, Vol. 25, No. 2, 2020, p. 5-28.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Steen, N, Madsen, MS & Højgaard, T 2020, 'Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review', Nordic Studies in Mathematics Education, vol. 25, no. 2, pp. 5-28.

APA

CBE

MLA

Steen, Natasja, Matilde Stenhøj Madsen, and Tomas Højgaard. "Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review". Nordic Studies in Mathematics Education. 2020, 25(2). 5-28.

Vancouver

Author

Steen, Natasja ; Madsen, Matilde Stenhøj ; Højgaard, Tomas. / Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review. In: Nordic Studies in Mathematics Education. 2020 ; Vol. 25, No. 2. pp. 5-28.

Bibtex

@article{c889445dcede47f9b7eed81f562ccb66,
title = "Potentialer og begr{\ae}nsninger ved anvendelse af l{\ae}reb{\o}ger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review",
abstract = "Denne artikel sammenfatter et kvalitativt, systematisk review af hvilke potentialer og begr{\ae}nsninger der kan identificeres ved anvendelse af l{\ae}reb{\o}ger i matematikundervisningen. F{\o}rste del af artiklen beskriver den metodiske tilgang og afsluttes med et geografisk og tidsm{\ae}ssigt overblik over forskningsfeltet. I anden del af artiklen pr{\ae}senteres anvendelsen af begrebskort som et analyseredskab til at afd{\ae}kke sammenh{\ae}nge i temaerne i den udvalgte litteratur. Resultatet af reviewet pr{\ae}senteres som et oversigtsskema over de 59 inkluderede kilder. Disse kilder fordeler sig indenfor ti temaer der overordnet kan placeres i fire kategorier: ”l{\ae}rebogsbegrebet”, ”l{\ae}rebogen og eleverne”, ”l{\ae}rebogen og curriculum” samt ”l{\ae}rebogen og l{\ae}rerne”. Disse kategorier udtrykker relationer l{\ae}rebogen indg{\aa}r i. Tredje del af artiklen beskriver eksempler p{\aa} fund indenfor de fire kategorier og g{\aa}r t{\ae}ttere p{\aa} kvalitative analyser i tre af disse temaer herunder et bud p{\aa} en definition af begrebet ”l{\ae}rebog”.",
author = "Natasja Steen and Madsen, {Matilde Stenh{\o}j} and Tomas H{\o}jgaard",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "25",
pages = "5--28",
journal = "Nordic Studies in Mathematics Education",
issn = "0801-3500",
publisher = "Goeteborgs Universitet Nationellt Centrum foer Matematikutbildning",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Potentialer og begrænsninger ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen: Resultater fra et systematisk review

AU - Steen, Natasja

AU - Madsen, Matilde Stenhøj

AU - Højgaard, Tomas

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Denne artikel sammenfatter et kvalitativt, systematisk review af hvilke potentialer og begrænsninger der kan identificeres ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen. Første del af artiklen beskriver den metodiske tilgang og afsluttes med et geografisk og tidsmæssigt overblik over forskningsfeltet. I anden del af artiklen præsenteres anvendelsen af begrebskort som et analyseredskab til at afdække sammenhænge i temaerne i den udvalgte litteratur. Resultatet af reviewet præsenteres som et oversigtsskema over de 59 inkluderede kilder. Disse kilder fordeler sig indenfor ti temaer der overordnet kan placeres i fire kategorier: ”lærebogsbegrebet”, ”lærebogen og eleverne”, ”lærebogen og curriculum” samt ”lærebogen og lærerne”. Disse kategorier udtrykker relationer lærebogen indgår i. Tredje del af artiklen beskriver eksempler på fund indenfor de fire kategorier og går tættere på kvalitative analyser i tre af disse temaer herunder et bud på en definition af begrebet ”lærebog”.

AB - Denne artikel sammenfatter et kvalitativt, systematisk review af hvilke potentialer og begrænsninger der kan identificeres ved anvendelse af lærebøger i matematikundervisningen. Første del af artiklen beskriver den metodiske tilgang og afsluttes med et geografisk og tidsmæssigt overblik over forskningsfeltet. I anden del af artiklen præsenteres anvendelsen af begrebskort som et analyseredskab til at afdække sammenhænge i temaerne i den udvalgte litteratur. Resultatet af reviewet præsenteres som et oversigtsskema over de 59 inkluderede kilder. Disse kilder fordeler sig indenfor ti temaer der overordnet kan placeres i fire kategorier: ”lærebogsbegrebet”, ”lærebogen og eleverne”, ”lærebogen og curriculum” samt ”lærebogen og lærerne”. Disse kategorier udtrykker relationer lærebogen indgår i. Tredje del af artiklen beskriver eksempler på fund indenfor de fire kategorier og går tættere på kvalitative analyser i tre af disse temaer herunder et bud på en definition af begrebet ”lærebog”.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 25

SP - 5

EP - 28

JO - Nordic Studies in Mathematics Education

JF - Nordic Studies in Mathematics Education

SN - 0801-3500

IS - 2

ER -