Abstract
I artiklen introduceres en performativ tilgang til beskrivelse af samspillet mellem litteratur, kultur og identitet som det udfolder sig i et klasserum. Her bliver spørgsmålet om hvad teksten betyder, samtidig et spørgsmål om hvorfra den bliver set. Den grundlæggende antagelse er at mening, identitet og kultur hele tiden konstrueres og forandres i interaktionen i klasserummet. Begrebet positioneringer spiller en central rolle i forsøget på at gribe den dynamik og kompleksitet der er forbundet med litteraturundervisningens diskursive praksis. Ved at fastholde at kultur er noget der skabes i interaktionen med andre, bliver det muligt at tænke elevernes identiteter som læsere ud fra et mere flydende og hybridt identitetsbegreb. I så fald vil litteraturundervisningen kunne fungere som et rum hvor såvel mening som identitet og kultur kan undersøges og udforskes gennem meningsfulde forhandlinger elever og lærere imellem.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksisser |
Editors | Synnøve Matre, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Randi Solheim |
Number of pages | 9 |
Place of publication | Oslo |
Publisher | Universitetsforlaget |
Publication date | 2012 |
Pages | 214-222 |
ISBN (Print) | 978-82-15-02044-0 |
Publication status | Published - 2012 |
Keywords
- Klasserumsledelse
- Grundskole
- Kultur