Positioneringer og forhandlinger i litteraturundervisningen

Vibeke Hetmar, Helle Rørbech

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I artiklen introduceres en performativ tilgang til beskrivelse af samspillet mellem litteratur, kultur og identitet som det udfolder sig i et klasserum. Her bliver spørgsmålet om hvad teksten betyder, samtidig et spørgsmål om hvorfra den bliver set. Den grundlæggende antagelse er at mening, identitet og kultur hele tiden konstrueres og forandres i interaktionen i klasserummet. Begrebet positioneringer spiller en central rolle i forsøget på at gribe den dynamik og kompleksitet der er forbundet med litteraturundervisningens diskursive praksis. Ved at fastholde at kultur er noget der skabes i interaktionen med andre, bliver det muligt at tænke elevernes identiteter som læsere ud fra et mere flydende og hybridt identitetsbegreb. I så fald vil litteraturundervisningen kunne fungere som et rum hvor såvel mening som identitet og kultur kan undersøges og udforskes gennem meningsfulde forhandlinger elever og lærere imellem.
    Original languageDanish
    Title of host publicationTeorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksisser
    EditorsSynnøve Matre, Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, Randi Solheim
    Number of pages9
    Place of publicationOslo
    PublisherUniversitetsforlaget
    Publication date2012
    Pages214-222
    ISBN (Print)978-82-15-02044-0
    Publication statusPublished - 2012

    Keywords

    • Klasserumsledelse
    • Grundskole
    • Kultur

    Cite this