The Danish Centre for Studies in Research and Research Policy

Perspektiver på uddannelseskvalitet: En delphi undersøgelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter på danske videregående uddannelsesinstitutioner

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

Standard

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{96d3658bc108426b98d88a1119a00c2a,
title = "Perspektiver p{\aa} uddannelseskvalitet: En delphi unders{\o}gelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter p{\aa} danske videreg{\aa}ende uddannelsesinstitutioner",
abstract = "Denne rapport unders{\o}ger perspektiver p{\aa} uddannelseskvalitet i videreg{\aa}ende uddannelse blandt de centrale akt{\o}rer selv – nemlig ledelse, administrative medarbejdere, undervisere, studerende og eksterne interessenter.Rapporten er en del af forskningsprojektet PIQUED (Pathways to Improve Quality in Higher Education), som unders{\o}ger, hvordan der arbejdes med uddannelseskvalitet i Danmark med udkig til de nordiske lande.Rapporten bygger p{\aa} et delphi studie, hvor et ekspertpanel, best{\aa}ende af ledere, undervisere, administrative medarbejdere og studerende fra danske videreg{\aa}ende uddannelser samt eksterne interessenter, har besvaret en r{\ae}kke sp{\o}rgsm{\aa}l om uddannelseskvalitet. Delphi studiet er forl{\o}bet over to runder. I alt har 246 deltagere besvaret f{\o}rste runde i december 2018, og 133 deltagere besvaret anden runde i maj 2019.Form{\aa}let med studiet har v{\ae}ret at unders{\o}ge, hvordan uddannelsesinstitutionerne forst{\aa}r uddannelseskvalitet, og hvordan demener, at kvalitet bedst fremmes. Studiet har s{\aa}ledes unders{\o}gt uddannelsesinstitutionernes syn p{\aa} f{\o}lgende forskningssp{\o}rgsm{\aa}l:1. Hvilket form{\aa}l skal videreg{\aa}ende uddannelser s{\ae}rligt opfylde?2. Hvilken rolle spiller henholdsvis forskningsbaseret og praksisbaseret uddannelse for uddannelseskvalitet?3. Hvilke faktorer hhv. h{\ae}mmer eller fremmer uddannelseskvalitet?4. Hvilke forhold er der konsensus eller dissensus om p{\aa} tv{\ae}rs af sektorer eller stillingskategorier?",
author = "Anna-Kathrine Bendtsen and Simon Fuglsang and Sanne Haase and Bloch, {Carter Walter} and Glavind, {Johanne Gr{\o}ndahl}",
year = "2020",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Perspektiver på uddannelseskvalitet: En delphi undersøgelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter på danske videregående uddannelsesinstitutioner

AU - Bendtsen, Anna-Kathrine

AU - Fuglsang, Simon

AU - Haase, Sanne

AU - Bloch, Carter Walter

AU - Glavind, Johanne Grøndahl

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Denne rapport undersøger perspektiver på uddannelseskvalitet i videregående uddannelse blandt de centrale aktører selv – nemlig ledelse, administrative medarbejdere, undervisere, studerende og eksterne interessenter.Rapporten er en del af forskningsprojektet PIQUED (Pathways to Improve Quality in Higher Education), som undersøger, hvordan der arbejdes med uddannelseskvalitet i Danmark med udkig til de nordiske lande.Rapporten bygger på et delphi studie, hvor et ekspertpanel, bestående af ledere, undervisere, administrative medarbejdere og studerende fra danske videregående uddannelser samt eksterne interessenter, har besvaret en række spørgsmål om uddannelseskvalitet. Delphi studiet er forløbet over to runder. I alt har 246 deltagere besvaret første runde i december 2018, og 133 deltagere besvaret anden runde i maj 2019.Formålet med studiet har været at undersøge, hvordan uddannelsesinstitutionerne forstår uddannelseskvalitet, og hvordan demener, at kvalitet bedst fremmes. Studiet har således undersøgt uddannelsesinstitutionernes syn på følgende forskningsspørgsmål:1. Hvilket formål skal videregående uddannelser særligt opfylde?2. Hvilken rolle spiller henholdsvis forskningsbaseret og praksisbaseret uddannelse for uddannelseskvalitet?3. Hvilke faktorer hhv. hæmmer eller fremmer uddannelseskvalitet?4. Hvilke forhold er der konsensus eller dissensus om på tværs af sektorer eller stillingskategorier?

AB - Denne rapport undersøger perspektiver på uddannelseskvalitet i videregående uddannelse blandt de centrale aktører selv – nemlig ledelse, administrative medarbejdere, undervisere, studerende og eksterne interessenter.Rapporten er en del af forskningsprojektet PIQUED (Pathways to Improve Quality in Higher Education), som undersøger, hvordan der arbejdes med uddannelseskvalitet i Danmark med udkig til de nordiske lande.Rapporten bygger på et delphi studie, hvor et ekspertpanel, bestående af ledere, undervisere, administrative medarbejdere og studerende fra danske videregående uddannelser samt eksterne interessenter, har besvaret en række spørgsmål om uddannelseskvalitet. Delphi studiet er forløbet over to runder. I alt har 246 deltagere besvaret første runde i december 2018, og 133 deltagere besvaret anden runde i maj 2019.Formålet med studiet har været at undersøge, hvordan uddannelsesinstitutionerne forstår uddannelseskvalitet, og hvordan demener, at kvalitet bedst fremmes. Studiet har således undersøgt uddannelsesinstitutionernes syn på følgende forskningsspørgsmål:1. Hvilket formål skal videregående uddannelser særligt opfylde?2. Hvilken rolle spiller henholdsvis forskningsbaseret og praksisbaseret uddannelse for uddannelseskvalitet?3. Hvilke faktorer hhv. hæmmer eller fremmer uddannelseskvalitet?4. Hvilke forhold er der konsensus eller dissensus om på tværs af sektorer eller stillingskategorier?

M3 - Rapport

BT - Perspektiver på uddannelseskvalitet: En delphi undersøgelse blandt studerende, medarbejdere, ledelse og eksterne interessenter på danske videregående uddannelsesinstitutioner

ER -