Projects per year
Abstract
Formålet med undersøgelsen "Kvalitet i daginstitutioner" var at belyse udvikling af pædagogisk kvalitet, herunder implementering af læreplaner i daginstitutioner, set i forhold til pædagogens faglighed og profdessionsudvikling, samt daginstitutionens samfunddsmæssige vilkår.
Der blev foretaget observationer og interviews i fire udvalgte daginstitutioner - to på Christiania og to i samme likalområde. Desuden blev der foretaget interviews med pædagoger, forældre og børn om deres syn på kvalitet. Resultaterne heraf blev diskuteret i forhold til de samfundsmæssige krav til daginstitutioner, herunder den nye daginstitutionslov. Rapporten beskriver de to udvalgte børnehaver,
Resultaterne viste store forskelle mellem Christianias børnehave og børnehaven i lokalområdet i forhold til sammenhængen mellem kvalitet i daginstitutionen og de samfundsmæssige betingelser, institutionskultur og daglig praksis Der var både ligheder og forskellle i forhold til synet på pædagogisk kvalitet i en daginstitution. Med denne baggrund giver rapporten gode muligheder for at reflektere både den samfundsmæssige prioritering i forhold til udvikling af kvalitet i daginstitutioner, og også i forhold til at der er mange måder at gøre daginstitution på indenfor de gældende betingelser.
Original language | Danish |
---|
Place of publication | København |
---|---|
Publisher | Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet |
Number of pages | 182 |
ISBN (Print) | 978-87-7430-122-6 |
Publication status | Published - 2010 |
Projects
- 1 Finished
-
Quality in Danish kindergartens and Child Care Centers
Kragh-Müller, G. (Project manager)
01/02/2007 → 18/04/2010
Project: Research