Perspektiver på kvalitet i daginstitutioner

    Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearchpeer-review

    Abstract

    Formålet med undersøgelsen "Kvalitet i daginstitutioner" var at belyse udvikling af pædagogisk kvalitet, herunder implementering af læreplaner i daginstitutioner, set i forhold til pædagogens faglighed og profdessionsudvikling, samt daginstitutionens samfunddsmæssige vilkår.

    Der blev foretaget observationer og interviews i fire udvalgte daginstitutioner - to på Christiania og to i samme likalområde. Desuden blev der foretaget interviews med pædagoger, forældre og børn om deres syn på kvalitet. Resultaterne heraf blev diskuteret i forhold til de samfundsmæssige krav til daginstitutioner, herunder den nye daginstitutionslov. Rapporten beskriver de to udvalgte børnehaver,

    Resultaterne viste store forskelle mellem Christianias børnehave og børnehaven i lokalområdet i forhold til sammenhængen mellem kvalitet i daginstitutionen og de samfundsmæssige betingelser, institutionskultur og daglig praksis Der var både ligheder og forskellle i forhold til synet på pædagogisk kvalitet i en daginstitution. Med denne baggrund giver rapporten gode muligheder for at reflektere både den samfundsmæssige prioritering i forhold til udvikling af kvalitet i daginstitutioner, og også i forhold til at der er mange måder at gøre daginstitution på indenfor de gældende betingelser.

    Original languageDanish
    Place of publicationKøbenhavn
    PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
    Number of pages182
    ISBN (Print)978-87-7430-122-6
    Publication statusPublished - 2010

    Cite this