Pædagogiske koncepter og skolearkitektur: - læringstrappen kritisk belyst

Translated title of the contribution: Pedagogical concepts and school architecture: - The learning stair in the light of critical theory

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Abstract

”Vi bliver nødt til at tænke grundskolen helt anderledes.” Sådan ind- ledes et af de pædagogiske/arkitektoniske programmer, der danner grundlag for arkitekternes arbejde, når en ny skole skal bygges. Med inspiration fra USA, Australien og New Zealand har skolearkitekturen ændret sig fra det Klasseværelsebaserede til et skifte mod projektba- serede undervisningsformer i åbne, flydende fællesarealer og i akti- vitetsbaserede læringsrum.
I denne artikel belyses et bygningselement inden for skolebyggeri, nemlig læringstrappen, er opstået på baggrund af skolekonsulenters pædagogiske koncept, for en inkluderende skole med aktiv, varieret læring, som bl.a. var målet med skolereformen 2013. Men diskrepan- sen mellem forestillinger og praksis er til at få øje på. Lærerne op- lever, at læringstrappen fratager dem en række handlemuligheder i forhold til netop at undervise inkluderende, således at arkitekturen i praksis stiller flere fordringer til de elever der i forvejen er udfordrede.
Translated title of the contributionPedagogical concepts and school architecture: - The learning stair in the light of critical theory
Original languageDanish
JournalUnge Pædagoger
Volume83
Issue1
Pages (from-to)62-71
Number of pages10
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Apr 2022

Keywords

  • School Architecture
  • Learning Stair
  • Pedagogical Concepts
  • Learning Space
  • Inclusive Architecture

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Pedagogical concepts and school architecture: - The learning stair in the light of critical theory'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this