Overraskende positiv deltagelse i eksterne læringsmiljøer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Abstract

"Vi var på Slagelse Museum... Her skulle eleverne høre om at gå i skole på HCA´s tid. Formidleren bad en elev læse et originalt HCA-brev op. En meget genert pige meldte sig og læste det ret svære gamle krøllede dansk op for hele klassen. Wauw!"

Sådan beskriver en lærer begejstret en episode, hvor hun oplevede, at en af hendes elever havde overrasket hende positivt ved at deltage mere engageret end forventet. Læreren tillægger fænomenet stor værdi, når hun videre skriver: "Efter denne oplevelse, havde jeg stor tillid til, at pigen kunne mere end jeg troede :)".

Dermed udtrykker læreren en erfaring, som har vist sig at være genkendelig for mange lærere og undervisere i eksterne læringsmiljøer, men som samtidigt ikke har nydt stor pædagogisk opmærksomhed. Vi satte os derfor for at undersøge læreres perspektiver på, hvad der karakteriserer og kan stimulere elevers overraskende positive deltagelse, når klassen besøger eksterne læringsmiljøer, og hvordan lærerne bruger erfaringerne hermed.
Original languageDanish
JournalSkoletjenesten - videnscenter for eksterne læringsmiljøer
Number of pages7
Publication statusPublished - Nov 2022
  • Æstetisk dannelse

    Knudsen, L. E. D. & Sattrup, L., Feb 2024, Om dannelse: I skole og læreruddannelse. Løw, O. & Jensen, E. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 149-164

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Out of the Museum Into the Art

    Sattrup, L. & Knudsen, L. E. D., Jun 2024, Propositions for Museum Education: International Art Educators in Conversation. Sinner, A., Osler, P. & White, B. (eds.). Bristol: Intellect, p. 207-220 (Artwork Scholarship: International Perspectives in Education).

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Stedsans: Elevdeltagelse i eksterne læringsmiljøer

    Sattrup, L. & Knudsen, L. E. D., 2024, In: Unge Pædagoger. 2, 2024, p. 67-76

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Cite this