Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser

Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Dorthe Varning Poulsen, Mette Schmidt, Elise Bromann Bukhave

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kroppen i professionsuddannelser
    ”Om at lære fra kroppen på professionsbacheloruddannelser”. Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Agnete Sillesen, Mette Schmidt, Dorthe Varning Poulsen og Elise Bromann Bukhave:
    Denne artikel bygger på erfaringer skabt gennem et tværprofessionelt forskningsprojekt i University College Sjælland mellem undervisere fra fysioterapeut-, ergoterapeut-, sygeplejerske-, pædagog- og læreruddannelsen. Den centrale pointe er, at kroppen ikke blot er en del af professionsbacheloruddannelserne, når studerende er i praktik, men at kroppen er konstant afgørende og betydende for, hvordan de studerende lærer faget, lærer af hinanden, lærer af underviseren og finder sig selv som en del af professionen. Med afsæt i Merleau-Pontys kropsfænomenologi vises det, hvordan de studerendes udbytte af undervisningen er direkte forbundet med den kropslige oplevelse af undervisningen og af nærværet i de interaktioner og relationer, som eksempelvis gruppearbejdet præsenterer. De studerende selv udtrykker, at sociale relationer, fysisk og kommunikativt samarbejde kendetegnes ved at være interkropslige oplevelser. Artiklen konkluderer på den ene side, at al læring også er kropslig læring, og på den anden side, at de studerendes og undervisernes muligheder for at støtte og arbejde bevidst med læringsprocesserne som struktureret kropslig perception med fordel kunne styrkes. Artiklen afspejler såvel vanskelighederne ved som nødvendigheden af at studere læring i professionsuddannelser som interkropslig kulturelt situeret læring.
    Original languageDanish
    Title of host publicationKroppen i læringsrum
    EditorsLars Emmerik Damgaard Knudsen, Dorthe Varning Poulsen, Mette Schmidt, Agnete Sillesen
    Number of pages28
    Place of publicationKøbenhavn
    PublisherUnge Pædagoger
    Publication date2011
    Edition1.
    Pages17-44
    ISBN (Print)978-87-90220-94-5
    Publication statusPublished - 2011
    SeriesPædagogisk Filosofi
    SeriesUnge Pædagogers serie B
    Number108
    ISSN0109-7296

    Cite this