Abstract
Denne artikel introducerer til Situationsanalyse (SA) som metode- og teoridannelse og sætter det i relation til grundforløbsfaget Produktudvikling (PU) på htx. SA er et kortlægningsredskab som kan anvendes i Produktudvikling, som supplement til øvrige redskaber. Artiklen argumenterer for at SA har den fordel at den hjælper eleverne med at få øje på elementer som ellers ofte vil være vanskelige at indtænke, eksempelvis vigtige individer, normer, lovgivning, diskurser om problemet, andre teknologier, materielle elementer etc. SA tvinger så at sige eleverne til at overveje andre elementer og tænke i andre baner end dem de umiddelbart vil gå til en problemstilling med. Anvendelse af SA kan modvirke tendensen til fokus på ”løsningen”, inden man i tilstrækkelig grad har undersøgt problemet. Den understøtter altså øget refleksion hos eleverne i idefasen.
Translated title of the contribution | Mapping a problem: Situational Analysis as a Socio-Technological Approach in Product Development |
---|---|
Original language | Danish |
Journal | EMU - Danmarks undervisningsportal |
Publication status | Published - 20 May 2021 |