Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer. / Larsen, Malene Charlotte; Glud, Louise Nørgaard.

In: Metode & Forskningsdesign, Vol. 1, No. 1, 01.01.2013.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

Larsen MC, Glud LN. 2013. Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer. Metode & Forskningsdesign. 1(1).

MLA

Larsen, Malene Charlotte and Louise Nørgaard Glud. "Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer". Metode & Forskningsdesign. 2013. 1(1).

Vancouver

Larsen MC, Glud LN. Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer. Metode & Forskningsdesign. 2013 Jan 1;1(1).

Author

Larsen, Malene Charlotte ; Glud, Louise Nørgaard. / Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer. In: Metode & Forskningsdesign. 2013 ; Vol. 1, No. 1.

Bibtex

@article{db95de3043ec4328a7e35db083eef38b,
title = "Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer",
abstract = "Nye mediers mobilitet og allestedsn{\ae}rv{\ae}rende karakter underst{\o}tter en kreativ og eksperimenterende tilgang til kvalitative studier og etnografisk feltarbejde, hvor forskeren dels bev{\ae}ger sig imellem forskellige steder, online s{\aa}vel som offline, og dels benytter internettet og mobile medier til at generere data med. Denne artikel har til form{\aa}l at belyse, hvorledes s{\aa}danne studier kan udf{\o}res samt diskutere en r{\ae}kke etiske problematikker forbundet hermed. Disse problematikker har at g{\o}re med etiske implikationer i forhold til skellet mellem privat og offentligt, informeret samtykke, beskyttelse af forskningsdeltagerens privatliv, relationen mellem deltager og forsker samt pr{\ae}sentation af data. Artiklen tager udgangspunkt i to cases, hvor nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder har v{\ae}ret brugt til datagenerering. I den f{\o}rste case er danske unges brug af sociale netv{\ae}rkssider unders{\o}gt ved hj{\ae}lp af virtuel etnografi og online dataindsamling. I den anden case er unges oplevelser og handlinger i det udsatte boligomr{\aa}de Gellerup blevet unders{\o}gt ved hj{\ae}lp af en eksperimentel etnografisk tilgang og generering af data med en lokationsbaseret mobilapplikation. I artiklen belyses erfaringerne med at anvende internettet og mobile teknologier i datagenereringen, og det diskuteres, hvorledes man kan udf{\o}re etisk forsvarlig forskning, n{\aa}r man benytter sig af nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder. ",
keywords = "eksperimenterende metoder, etik, nye medier, eksperimentel etnografi, virtuel etnografi",
author = "Larsen, {Malene Charlotte} and Glud, {Louise N{\o}rgaard}",
year = "2013",
month = jan,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "1",
journal = "Metode & Forskningsdesign",
issn = "2045-3083",
publisher = "Dansk Data Arkiv (DDA)",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Nye medier, nye metoder, nye etiske udfordringer

AU - Larsen, Malene Charlotte

AU - Glud, Louise Nørgaard

PY - 2013/1/1

Y1 - 2013/1/1

N2 - Nye mediers mobilitet og allestedsnærværende karakter understøtter en kreativ og eksperimenterende tilgang til kvalitative studier og etnografisk feltarbejde, hvor forskeren dels bevæger sig imellem forskellige steder, online såvel som offline, og dels benytter internettet og mobile medier til at generere data med. Denne artikel har til formål at belyse, hvorledes sådanne studier kan udføres samt diskutere en række etiske problematikker forbundet hermed. Disse problematikker har at gøre med etiske implikationer i forhold til skellet mellem privat og offentligt, informeret samtykke, beskyttelse af forskningsdeltagerens privatliv, relationen mellem deltager og forsker samt præsentation af data. Artiklen tager udgangspunkt i to cases, hvor nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder har været brugt til datagenerering. I den første case er danske unges brug af sociale netværkssider undersøgt ved hjælp af virtuel etnografi og online dataindsamling. I den anden case er unges oplevelser og handlinger i det udsatte boligområde Gellerup blevet undersøgt ved hjælp af en eksperimentel etnografisk tilgang og generering af data med en lokationsbaseret mobilapplikation. I artiklen belyses erfaringerne med at anvende internettet og mobile teknologier i datagenereringen, og det diskuteres, hvorledes man kan udføre etisk forsvarlig forskning, når man benytter sig af nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder.

AB - Nye mediers mobilitet og allestedsnærværende karakter understøtter en kreativ og eksperimenterende tilgang til kvalitative studier og etnografisk feltarbejde, hvor forskeren dels bevæger sig imellem forskellige steder, online såvel som offline, og dels benytter internettet og mobile medier til at generere data med. Denne artikel har til formål at belyse, hvorledes sådanne studier kan udføres samt diskutere en række etiske problematikker forbundet hermed. Disse problematikker har at gøre med etiske implikationer i forhold til skellet mellem privat og offentligt, informeret samtykke, beskyttelse af forskningsdeltagerens privatliv, relationen mellem deltager og forsker samt præsentation af data. Artiklen tager udgangspunkt i to cases, hvor nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder har været brugt til datagenerering. I den første case er danske unges brug af sociale netværkssider undersøgt ved hjælp af virtuel etnografi og online dataindsamling. I den anden case er unges oplevelser og handlinger i det udsatte boligområde Gellerup blevet undersøgt ved hjælp af en eksperimentel etnografisk tilgang og generering af data med en lokationsbaseret mobilapplikation. I artiklen belyses erfaringerne med at anvende internettet og mobile teknologier i datagenereringen, og det diskuteres, hvorledes man kan udføre etisk forsvarlig forskning, når man benytter sig af nye medier og eksperimenterende kvalitative metoder.

KW - eksperimenterende metoder, etik, nye medier, eksperimentel etnografi, virtuel etnografi

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

JO - Metode & Forskningsdesign

JF - Metode & Forskningsdesign

SN - 2045-3083

IS - 1

ER -