Ny styring af lærernes autonomi?

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Ny styring af lærernes autonomi? / Holm, Claus.

Folkeskolen - efter reformen. ed. / Jens Rasmussen; Claus Holm; Andreas Rasch-Christensen . København : Hans Reitzels Forlag, 2015. p. 247-270.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Holm, C 2015, Ny styring af lærernes autonomi? in J Rasmussen, C Holm & A Rasch-Christensen (eds), Folkeskolen - efter reformen. Hans Reitzels Forlag, København, pp. 247-270.

APA

Holm, C. (2015). Ny styring af lærernes autonomi? In J. Rasmussen, C. Holm, & A. Rasch-Christensen (Eds.), Folkeskolen - efter reformen (pp. 247-270). København: Hans Reitzels Forlag.

CBE

Holm C. 2015. Ny styring af lærernes autonomi?. Rasmussen J, Holm C, Rasch-Christensen A, editors. In Folkeskolen - efter reformen. København: Hans Reitzels Forlag. pp. 247-270.

MLA

Holm, Claus "Ny styring af lærernes autonomi?"., Rasmussen, Jens Holm, Claus Rasch-Christensen , Andreas (editors). Folkeskolen - efter reformen. København: Hans Reitzels Forlag. 2015, 247-270.

Vancouver

Holm C. Ny styring af lærernes autonomi? In Rasmussen J, Holm C, Rasch-Christensen A, editors, Folkeskolen - efter reformen. København: Hans Reitzels Forlag. 2015. p. 247-270

Author

Holm, Claus. / Ny styring af lærernes autonomi?. Folkeskolen - efter reformen. editor / Jens Rasmussen ; Claus Holm ; Andreas Rasch-Christensen . København : Hans Reitzels Forlag, 2015. pp. 247-270

Bibtex

@inbook{310a84e4304e4880b9441fc2d400b78f,
title = "Ny styring af l{\ae}rernes autonomi?",
abstract = "Kapitlet ”Ny styring af l{\ae}rernes autonom?” i bogen Folkeskolen - efter reformen fokuserer p{\aa}, hvordan en realisering af den vedtagne skolereform og forventningen om en kommende brug af nye forenklede F{\ae}lles M{\aa}l ud fra en m{\aa}lstyringst{\ae}nkning {\ae}ndrer l{\ae}rernes autonomi til at ud{\o}ve d{\o}mmekraft i klassev{\ae}relset. Dermed er kapitlets tese, at man ikke – i hvert fald ikke kun – kan tale om et tab af autonomi, men en {\ae}ndret opfattelse og indhold heraf. Opgaven er derfor at indkredse, hvordan danske l{\ae}reres autonomi til at ud{\o}ve professionel d{\o}mmekraft forandrer sig, hvis man realiserer id{\'e}en om en l{\ae}ringsm{\aa}lstyret undervisning, konkret i form af forenklede F{\ae}lles M{\aa}l. Og netop sp{\o}rgsm{\aa}let om l{\ae}rerens autonomi til at ud{\o}ve professionel d{\o}mmekraft bliver i sammenh{\ae}ng med styring heraf et centralt emne og problematik at afklare. Ikke kun i dansk sammenh{\ae}ng, men ogs{\aa} internationalt.",
keywords = "Grundskole, Folkeskole, Skolereform, L{\ae}rerprofession, Grundskole, Folkeskole, Skolereform, L{\ae}rerprofession",
author = "Claus Holm",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788741260273",
pages = "247--270",
editor = "Jens Rasmussen and Claus Holm and {Rasch-Christensen }, Andreas",
booktitle = "Folkeskolen - efter reformen",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Ny styring af lærernes autonomi?

AU - Holm, Claus

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Kapitlet ”Ny styring af lærernes autonom?” i bogen Folkeskolen - efter reformen fokuserer på, hvordan en realisering af den vedtagne skolereform og forventningen om en kommende brug af nye forenklede Fælles Mål ud fra en målstyringstænkning ændrer lærernes autonomi til at udøve dømmekraft i klasseværelset. Dermed er kapitlets tese, at man ikke – i hvert fald ikke kun – kan tale om et tab af autonomi, men en ændret opfattelse og indhold heraf. Opgaven er derfor at indkredse, hvordan danske læreres autonomi til at udøve professionel dømmekraft forandrer sig, hvis man realiserer idéen om en læringsmålstyret undervisning, konkret i form af forenklede Fælles Mål. Og netop spørgsmålet om lærerens autonomi til at udøve professionel dømmekraft bliver i sammenhæng med styring heraf et centralt emne og problematik at afklare. Ikke kun i dansk sammenhæng, men også internationalt.

AB - Kapitlet ”Ny styring af lærernes autonom?” i bogen Folkeskolen - efter reformen fokuserer på, hvordan en realisering af den vedtagne skolereform og forventningen om en kommende brug af nye forenklede Fælles Mål ud fra en målstyringstænkning ændrer lærernes autonomi til at udøve dømmekraft i klasseværelset. Dermed er kapitlets tese, at man ikke – i hvert fald ikke kun – kan tale om et tab af autonomi, men en ændret opfattelse og indhold heraf. Opgaven er derfor at indkredse, hvordan danske læreres autonomi til at udøve professionel dømmekraft forandrer sig, hvis man realiserer idéen om en læringsmålstyret undervisning, konkret i form af forenklede Fælles Mål. Og netop spørgsmålet om lærerens autonomi til at udøve professionel dømmekraft bliver i sammenhæng med styring heraf et centralt emne og problematik at afklare. Ikke kun i dansk sammenhæng, men også internationalt.

KW - Grundskole

KW - Folkeskole

KW - Skolereform

KW - Lærerprofession

KW - Grundskole

KW - Folkeskole

KW - Skolereform

KW - Lærerprofession

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788741260273

SP - 247

EP - 270

BT - Folkeskolen - efter reformen

A2 - Rasmussen, Jens

A2 - Holm, Claus

A2 - Rasch-Christensen , Andreas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -