Nøglebegreber i seksualundervisning: perspektiver fra kritisk sundhedspædagogik

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterEducationpeer-review

Hensigten i kritisk sundhedspædagogik er at udvikle elevernes individuelle og kollektive selvstændighed og evne til at kunne handle for at fremme sundhed og trivsel i et demokratisk perspektiv. Denne tilgang til sundhedsundervisning bygger på kritisk teoris frigørende perspektiver og trækker på idealet om demokratisk dannelse. Hvad betyder dette i forhold til folkeskolens seksualundervisning? Og hvilke konsekvenser har det for, hvordan vi forstår undervisningens indhold, formål og pædagogiske strategier? I dette kapitel udfolder vi kritisk seksualundervisning og peger på potentialer såvel som udfordringer ved at forstå seksualundervisningen i et demokratisk dannelsesperspektiv.
Original languageDanish
Title of host publicationSeksualitet, skole og samfund : kritiske perspektiver på seksualundervisning
EditorsLine Anne Roien, Venka Simovska, Christian Graugaard
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2018
Pages61-89
Chapter3
ISBN (print)978-87-412-6052-5
Publication statusPublished - 2018

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 120197977