Naturfagsmaraton: et (interesseskabende?) forløb i natur/teknik

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Formålet med denne undersøgelse var at undersøge sjette klasse elevers interesser i forbindelse med deltagelse i et Naturfagsmaraton. Elevernes interesser blev undersøgt vha. et mixed-method design. Interesse blev stimuleret af fire forhold: designe/opfinde, usystematisk prøven sig frem, funktionalitet og samarbejde. Disse forhold rummer forskellige variable såsom nyt, autonomi, social interaktion, selv-stimulering og mål-orientering. Undersøgelsen viser, at Naturfagsmaratonopgaver stimulerer elevers interesse, men kun i det omfang eleverne selv er i stand til at selv-regulere deres læringsstrategier.
    Original languageDanish
    JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
    Volume2014
    Issue2
    Pages (from-to)7-22
    Number of pages15
    ISSN1604-8628
    Publication statusPublished - Jun 2014

    Keywords

    • Læring og læringsmiljøer
    • Fagdidaktik
    • Didaktik
    • Forskningsmetode
    • Naturfag/science education
    • Grundskole
    • Folkeskole

    Cite this