Abstract
Formålet med denne undersøgelse var at undersøge sjette klasse elevers interesser i forbindelse med deltagelse i et Naturfagsmaraton. Elevernes interesser blev undersøgt vha. et mixed-method design. Interesse blev stimuleret af fire forhold: designe/opfinde, usystematisk prøven sig frem, funktionalitet og samarbejde. Disse forhold rummer forskellige variable såsom nyt, autonomi, social interaktion, selv-stimulering og mål-orientering. Undersøgelsen viser, at Naturfagsmaratonopgaver stimulerer elevers interesse, men kun i det omfang eleverne selv er i stand til at selv-regulere deres læringsstrategier.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Volume | 2014 |
Issue | 2 |
Pages (from-to) | 7-22 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - Jun 2014 |
Keywords
- Læring og læringsmiljøer
- Fagdidaktik
- Didaktik
- Forskningsmetode
- Naturfag/science education
- Grundskole
- Folkeskole