Med denne artikel ønsker vi gøre opmærksom på, at vi i Danmark bør tage ved lære af den bagside som test-regimet og accountabilty-tilgangen kan have på uddannelsessystemet. Og i særdeleshed på lærerens effektuering af undervisningen i form af en snæver teach-to-the test tilgang, som vi ser det i en del angelsaksiske lande. Set i et handlingsforandrende perspektiv argumenterer vi for, at vi bør prioritere tid til refleksion over undervisningen. I denne artikel præsenterer vi, det engelske begreb ’teacher agency’ og belyser, hvordan det kan forstås i en uddannelsessammenhæng ved hjælp af praksiseksempler fra en empirisk skotsk undersøgelse. Denne undersøgelse muliggør idéen om lærere som ’agents of change’ dvs. som forandringsskabere. Vi kommer derefter med forslag til, hvordan agency-begrebet kan tages op i en dansk kontekst via en dialogbaseret tilgang.
Original language | Danish |
---|
Journal | Kognition & Paedagogik |
---|
Volume | 28 |
---|
Issue | 108 |
---|
Pages (from-to) | 18-32 |
---|
ISSN | 0906-6225 |
---|
Publication status | Published - 25 Jun 2018 |
---|