Mulighedernes didaktik

Michael Breum Ramsgaard (Editor), Mette Lindahl Thomassen (Editor), Christina Højlund (Editor), Raffaele Brahe-Orlandi (Editor), Thomas Østergaard (Editor)

Research output: Book/anthology/dissertation/reportBookResearchpeer-review

Abstract

Der opstår muligheder for læring i al undervisning, men vejen dertil kan være meget forskellig. Gennem entreprenørskab sætter Mulighedernes didaktik fokus på læringsprocesser, der stimulerer eleverne til nysgerrighed, mod og forestillingsevne.

Hvordan klæder vi fremtidens generationer på til at løse udfordringer og problemer på innovative måder, hvor der også sættes handling bag? Dette spørgsmål tackler forfatterne i Mulighedernes didaktik, hvor de tager udgangspunkt i entreprenørskabsundervisning og dens muligheder. For evnen til at omgås muligheder hjælper eleverne til at blive eksperimenterende, undersøgende og erfarne mennesker.

Bogen går både teoretisk og praktisk til værks for at klæde underviserne på til at kaste sig ud i nye læringsprocesser. De konkrete idéer i form af bl.a. spørgsmålskort, spil og workshopforløb giver underviserne inspiration til at udvikle og nytænke deres undervisning.

På den måde skaber bogen en sammenhæng mellem didaktik, pædagogik og entreprenørskab i relation til uddannelse, men den sætter også individet i centrum. For muligheder skal altid søges i hverdagspraksis. De er altid til stede i enhver situation, og ved at arbejde ud fra individets egne interesser og engagement kan underviserne udvikle entreprenante kompetencer hos eleverne.

Mulighedernes didaktik henvender sig i særlig grad til professionsuddannelserne, men også til undervisere på alle niveauer af uddannelsessystemet, der ønsker inspiration til, hvordan undervisning kan nytænkes og videreudvikles, så elevernes entreprenørielle mindset og kompetencer kan udvikles. Desuden henvender den sig til forskere, konsulenter og politikere, der er interesserede i at tænke skole og videregående uddannelse i nye retninger.
Original languageDanish
Place of publicationFrederiksberg
PublisherFrydenlund Academic
Number of pages294
ISBN (Print)9788772164854
Publication statusPublished - Jun 2022

Cite this