Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mobning, mobbefryd, humor og fællesskab

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Department of Learning
  • Research Programme in Diversity and Learning
Artiklens formål at synliggøre nogle af komplicerede manøvreringer, der præger børnenes verden. For at anskueliggøre karakteren af de subtile mekanismer, der kan være aktive i reguleringen af børnefællesskaber, går teksten lidt tættere på det, børnene frygter mest, nemlig latterliggørelsen. Fokus er på humoren som mangetydigt redskab til relatering blandt børn, og teksten prøver at nærme sig en forståelse af, hvorfor så mange børn ikke alene frygter latterliggørelse, men også i de interview, der ligger til grund for forskningen, giver udtryk for, at dér, hvor kompetence til at skabe og styre latteren i klassen ligger placeret, dér ligger også ’magten’ og populariteten. Analyser, begreber og teoriudvikling er genereret på grundlag af det empiriske materiale, som forfatterens forskning i eXbus er baseret på.
Original languageDanish
Title of host publicationFællesskab i skolen : udfordringer og muligheder
EditorsSvend Brinkmann, Elsebeth Jensen
Number of pages34
PublisherAkademisk Forlag
Publication year2011
Pages45-78
ISBN (print)9788750041450
Publication statusPublished - 2011
SeriesProfessions Serien

See relations at Aarhus University Citationformats

Activities

Projects

ID: 34166224